Emile Goessens geeft "Futurama - Seizoen 8" een 7.
Geschreven door Emile Goessens op 24 november 2023.
3
0

Futurama - Seizoen 8

Futurama haalt het niveau van de vorige seizoenen helaas niet, maar is zeker de moeite waard om te kijken vanwege de vele leuke verwijzingen naar popcultuur, onze maatschappij en de humor.

Futurama is één van de meest geliefde animatieseries aller tijden, die bekend staat om zijn slimme humor, originele verhalen en kleurrijke personages. Na een lange onderbreking keerde de serie terug voor een achtste seizoen, dat exclusief te zien is op Hulu. Maar is dit seizoen net zo goed als de vorige, of is het een teleurstelling voor de fans? In deze recensie zal ik de hoogte- en dieptepunten van het seizoen bespreken, en mijn algemene indruk geven.

Het seizoen bestaat uit tien afleveringen, die elk ongeveer 22 minuten duren. Het seizoen begint met een direct vervolg op de laatste aflevering van seizoen zeven, waarin het universum bevroren is in de tijd. Professor Farnsworth komt uit een tijdloep en drukt op de tijdknop om het universum te herstarten naar het moment dat de tijd stilstond. Na te ontdekken dat iedereen tien jaar bevroren is geweest, beseft Fry dat hij niets heeft bereikt in zijn hele leven. Hij besluit om een levensdoel te zoeken, en kiest ervoor om elke tv-serie die ooit gemaakt is te bekijken, wat leidt tot de heropleving van All My Circuits en de wederopstanding van Calculon.

Deze aflevering zet de toon voor het seizoen, dat veel verwijzingen maakt naar de popcultuur, de technologie en de maatschappij van de 21e eeuw. Zo zien we in de volgende afleveringen onder andere hoe de bemanning te maken krijgt met Bitcoin, vaccins, cancel culture, streamingdiensten en simulaties. Sommige van deze thema’s zijn erg actueel en relevant en bieden een interessante kijk op de toekomst. Andere zijn echter wat gedateerd of clichématig en voelen aan als een poging om mee te gaan met de trends. Het seizoen mist soms de originaliteit en de creativiteit die de serie zo kenmerkten in het verleden.

Dat wil niet zeggen dat het seizoen geen leuke en spannende momenten heeft. Er zijn nog steeds genoeg grappen die goed werken en de personages blijven sympathiek en herkenbaar. De animatie is ook van hoge kwaliteit en de stemacteurs leveren uitstekend werk. Er zijn ook enkele afleveringen die echt uitblinken, zoals de derde aflevering, waarin de bemanning naar Doge City gaat, een stad die gedwongen is om te leven alsof het het Wilde Westen is vanwege de crypto mining die alle elektriciteit verbruikt. Deze aflevering is een hilarische parodie op de westerngenre en bevat veel verwijzingen naar de Dogecoin, een populaire crypto currency die gebaseerd is op een internet meme. De aflevering is ook een eerbetoon aan de overleden schrijver Ken Keeler, die het script schreef onder het pseudoniem Nona di Spargement.

Over het algemeen is het achtste seizoen van Futurama een vermakelijk en onderhoudend seizoen, dat de fans van de serie zeker zal plezieren. Het seizoen is echter niet zonder gebreken en haalt het niveau van de vorige seizoenen niet. Het seizoen mist soms de frisheid en de originaliteit die de serie zo uniek maakte en leunt te veel op de actualiteit en de trends. Het seizoen is ook wat kort, en laat sommige verhaallijnen en personages onderbelicht. Het seizoen is dus niet perfect, maar wel de moeite waard om te kijken.
Volg Futurama
All the Way Down
All the Way Down