10
Peter Rotthier geeft "Game of Thrones - Seizoen 7" een 10.
Geschreven door Peter Rotthier op 7 Oktober 2017.
3
3

Game of Thrones - Seizoen 7

Eind jaren negentig stapte ik een tweedehands boekenwinkel binnen op zoek naar nieuw lees materiaal. Een van de romans die mijn aandacht trok was het Spel der Tronen van ene George R.R. Martin. Bij het lezen werd al snel duidelijk dat deze fantasyreeks (Het Lied van Ijs en Vuur) er eentje was om van te smullen. Korte tijd later verscheen ook het tweede deel van de reeks en ik was er dan ook als de kippen bij om dat boekwerkje in huis te halen. Martin is niet direct, wat je noemt, een snelle schrijver want de tussentijd tussen de verschillende delen werd steeds langer en langer en de boeken dikker en dikker. Zo moesten de uitgevers zowel deel drie als vijf verspreiden over twee uitgaven. Ondertussen wachten de fans op deel zes en zeven. Wanneer, en of deze delen ooit nog verschijnen is een groot vraagteken.

Game of Thrones
© HBO

Toen in 2010 aangekondigd werd dat Game Of Thrones vertaald zou worden naar een televisiereeks was dat voor heel wat fans iets om naar uit te kijken en werd er verwacht dat Martin iets sneller zou gaan schrijven want het vijfde boekdeel werd ongeveer gelijktijdig uitgebracht met de eerste aflevering van de reeks.

Wat ook opvalt is dat een reeks die in zijn begin bulkte van de vele expliciete seksscènes zich in seizoen zeven beperkt tot één grote vrijscène.

Ondertussen heeft de televisie reeks de boeken achterhaald en moesten de makers op zoek naar alternatieven om het verhaal naar zijn hoogtepunt te brengen. Martin heeft hen wel geadviseerd in welke richting zijn verhaal zou gaan en als ik de richting die de verschillende verhaallijnen uitgaan sinds seizoen vijf kan ik daar mij meestal wel in vinden. Toch is het voor de mensen die de boeken gelezen hebben duidelijk dat de reeks ook bepaalde verhaallijnen uit de romans negeert. Zo duikt er in Dans met Draken een andere telg van het geslacht Targaryen op die op weg is naar de Nieuwe wereld.

Ondertussen is Game Of Thrones uitgegroeid tot een cultreeks en zitten de miljoenen fans steevast voor hun toestel zodra de eerste aflevering van een nieuw seizoen uitgezonden wordt. De reeks is inmiddels al toe aan zijn zevende seizoen waarin de focus ligt op de strijd met de Nachtkoning en zijn leger levende doden. Jon, die inmiddels koning van het Noorden is, zoekt hiervoor toenadering tot Daenerys de koningin van de Draken. Samen komen ze tot de conclusie dat ze ook het leger van Cersei nodig hebben om het oprukkende leger te verslaan. Ze zoeken dan ook een manier om haar te overtuigen een tijdelijke wapenstilstand te hanteren en samen te werken om dat leger een kopje kleiner te maken.

Ondertussen regeert Sansa tijdelijk over het Noorden waar zowel haar zus Arya als haar broer Bran terug thuis opduiken. De relatie tussen de twee zussen is niet altijd optimaal maar als puntje bij paaltje komt blijkt familie bij de twee toch op de eerste plaats te staan en verdwijnt er een belangrijk figuur uit de reeks.

Game of Thrones
© HBO

Tussendoor worden ook nog enkele belangrijke verhaallijnen uit seizoen mondjesmaat verder gezet. Sam stopt zijn opleiding als Maester en keert terug. Theon gaat op zoek naar zijn zuster. Cersei zoekt geld om haar strijd tegen de andere koningen verder te kunnen zetten en Jaimie maakt een eind aan het leven van een verraadster.

In zeven afleveringen werden dus weer heel wat bergen verzet in het verhaal en toch slagen de makers er steeds in om al die diverse verhaallijnen uit te werken zonder dat de kijker de draad kwijt raakt iets wat opmerkelijk is door de vele figuren die als sinds het begin een rol spelen in dit verhaal.

Als puntje bij paaltje komt blijkt familie bij de twee toch op de eerste plaats te staan en verdwijnt er een belangrijk figuur uit de reeks.

Wat ook opvalt is dat een reeks die in zijn begin bulkte van de vele expliciete seksscènes zich in seizoen zeven beperkt tot één grote vrijscène. Het is dan wel een heel belangrijke voor de toekomst van het verhaal maar er zullen maar weinig kijkers echt verrast zijn door het nieuwe liefdespaar in de reeks.

Voor de rest gaat de crew verder op het elan van de vorige jaargangen om het verhaal van het Spel der Tronen te vertellen met prachtige massa scenes. Ook de manier waarop de draken in beeld gebracht worden is om duimen en vingers af te likken. Voor de fans is het dan ook nagelbijtend afwachten tot eind 2018 wanneer seizoen acht gelanceerd zal worden en we uiteindelijk zullen te weten komen wie als overwinnaar de IJzeren troon zal mogen bestijgen.

Tot slot nog even melden dat aan het eind van het seizoen een groot geheim uitkomt en dat had ik zelfs niet zien aankomen.
Volg Game of Thrones
The Iron Throne