Peter Rotthier geeft "Geldwolven - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 17 november 2022.
3
0

Geldwolven - Eerste aflevering

Frank De Jong is een correcte fraude expert die in Geldwolven door omstandigheden zijn expertise gebruikt in een misdadige setting.

Frank De Jong (Tom Van Dyck, van Vlees en Bloed) is een fraude expert bij een verzekeringsmaatschappij. Hij doet zijn werk met hart en ziel en zet ook de puntjes op de 'i'. Mensen die de verzekering oplichten moeten gestraft worden. Het maakt hem niet uit of het kleine of grote fraudeurs zijn.

Die instelling siert de man, maar in het echte leven weet je dat niet alles rozengeur en maneschijn is en dus alles ook niet zwart-wit is. Persoonlijk gaat het hem ook al niet voor de wind. Hij betrapt vrouwlief met een andere man wat resulteert in een scheiding en een terugval in zijn sociale status. Als ook zijn baas dan nog beslist om de fraude, gepleegd door een belangrijke klant, onder de mat te vegen, begrijpt Frank dat eerlijkheid niet altijd rendeert.

Van Dyck wist in het verleden heel wat sterke karakterrollen neer te zetten en is ook nu weer goed op dreef als de ietwat sullige Frank De Jong.

Hij gaat in zee met Chris De Wolf (Joren Seldeslachts, Spitsbroers), een kleine crimineel die van oplichting zijn handelsmerk heeft gemaakt. Hoe de vork precies in de steel zit tussen deze twee, komen we in deze eerste aflevering nog niet te weten, alhoewel we met enkele toekomstshots al een dikke hint gegeven wordt naar waar deze samenwerking gaat leiden.

De aflevering start trouwens met een vliegtuigkaping waarbij Frank onder schot gehouden wordt door een gemaskerde kaper die diamanten opeist van één van de passagiers. De kaper weet echter niet welke passagier deze dure hebbedingetjes bij zich heeft. Bij een latere scène in het vliegtuig doet één van de kapers zijn masker even omhoog. Volgens mij niet direct een goed idee om de identiteit van de kapers al in de eerste aflevering prijs te geven. Het maakt een groot deel van het scenario nogal voorspelbaar en dat is jammer tenzij de makers mij later nog verrassen met een totaal andere twist dan wat te verwachten valt.

Geldwolven
© Streamz

Met hoofdrolspeler Tom Van Dyck weet je als maker dat je een prijsbeest in huis hebt gehaald. Van Dyck wist in het verleden heel wat sterke karakterrollen neer te zetten en is ook nu weer goed op dreef als de ietwat sullige Frank De Jong. De acteur heeft een zware persoonlijke episode achter de rug maar deze comeback naar het scherm mag zeker geslaagd genoemd worden. Met de casting van Seldeslachts krijgt hij ook flink weerwerk van iemand uit de jonge garde die ook al jaren weet te imponeren in diverse rollen.

Het is alvast uitkijken naar hoe dit verhaal verder evolueert ook al heb je al vlug een idee welke richting het scenario uit zal gaan. Vooral de verdere uitwerking van de karakters van de twee hoofdpersonages ten opzichte van de komende gebeurtenissen in het verhaal zullen deze serie moeten dragen. Met dit tweetal zit dat wel goed waardoor Geldwolven toch een degelijke plaats zal krijgen in de Vlaamse serie geschiedenis.
Volg Geldwolven
Aflevering 8
Aflevering 8