Gent-West - Eerste aflevering
8.5
Peter Rotthier geeft Gent-West - Eerste aflevering een 8.5.

Gent-West - Eerste aflevering

Gent West werd enkele maanden gelden aangekondigd als een nieuwe fictiereeks voor de Vlaamse zender Vier. Hoewel de serie ondertussen volledig is afgewerkt zal ze daar pas in 2018 op de buis komen. Net zoals we dat ondertussen al meemaakten met Quiz Me Quick, Amigo’s, Chaussée D’Amour en recentelijk nog het derde seizoen van Crimi Clowns wordt Gent-West eerst uitgezonden via Play More series, een van de zenders van provider Telenet.

Gent-West is, net als het in Nederland reeds vier seizoenen lopende Celblok H, een eigen bewerking, gebaseerd op het Australische Wenthworth. In hoeverre Gent-West te vergelijken zal zijn met deze twee reeksen, is voor mij koffiedik kijken, daar ik buiten enkele recensies de series niet ken. Wat wel duidelijk werd, is dat de basis van het verhaal gelijklopend is en de eerste afleveringen waarschijnlijk inhoudelijk dezelfde richting uitgaan.

Maar laten we bij de les blijven en ons even richten op de eerste aflevering van Gent-West. Die opent met twee dames die met een gevangeniswagen naar Gent-West gebracht worden. Een van die dames is Veronique Dockx (Ruth Becquart, Chaussée D’Amour, Clan). Zij wordt beschuldigd van moordpoging op haar man. In een flashback later krijgen we te zien dat Veronique geregeld mishandeld wordt door haar echtgenoot en zij op een gegeven moment terugvecht.

Op een kleine drie kwartier krijg je meer seks te zien dan in series als Callboys en Chaussée D’Amour samen.

Aangekomen in de gevangenis merkt Veronique al vlug dat de gedetineerden verdeeld zijn in twee kampen. Enerzijds is er Samantha Beckers (Charlotte Anne Bongaerts, De Ridder), een jonge rebelse dame die de drugstrafiek in Gent-West wil beheersen. Daar tegenover staat Katleen Jacobs (Gilda De Bal, De Rodenburgs), een door de wol geverfde gevangene, die banden heeft met de maffia.

Van bij haar aankomst in Gent-West wordt Veronique als een speelbal gebruikt door de twee clans in de gevangenis die haar allebei hun zijde willen. Ondertussen worstelt ze met de gebeurtenissen die haar in de gevangenis deden belandden, want hoewel ze niet onschuldig genoemd kan worden, beweert haar man (Mathijs Scheepers, Kinderen van de Windt) dat er een getuige is die de moordpoging gezien heeft. Of dat waar is of hij zelf achter de arrestatie zit, komen we voorlopig niet te weten. We zien echter wel dat hij er alles aan doet om er voor te zorgen dat hun dochter Luna (Anna De Ceulaer, Professor T.) geen contact heeft met haar moeder.

De eerste aflevering van Gent-West trek ook alle registers open. Op een kleine drie kwartier krijg je meer seks te zien dan in series als Callboys en Chaussée D’Amour samen. In de openingsscène bezorgt haar medegevangene de bewaker een pijpbeurt. Wanneer ze haar cel binnenkomt is Veronique getuige van een lesbische scene en in een van de flashbacks wordt ze verkracht door haar man.

Daarnaast krijg je ook een flinke portie geweld te verwerken als de twee clans het gevecht aangaan en de hele gevangenis op stelten zetten. Veronique zit op dat moment in haar cel met de baby van een van de gevangene. Toch lijkt zij het grootste slachtoffer te worden van de rellen want aan het eind van de eerste aflevering zien we haar met het lijk van de directrice in haar schoot zitten.

Van bij haar aankomst in Gent-West wordt Veronique als een speelbal gebruikt door de twee clans in de gevangenis die haar allebei hun zijde willen.

Als opener kan de eerste aflevering van Gent-West dan ook tellen. De makers proberen van bij het begin de kijker bij de keel te grijpen wat volgens mij goed gelukt is. Dat er op een hoog niveau geacteerd wordt, valt zeker niet te ontkennen en mag je ook echt verwachten met een topcast zoals je die in Gent-West voor de voeten geworpen krijgt.

De vraag is of ze dit niveau tien afleveringen gaan volhouden, want als je opent met een spectaculaire pilot, zoals deze eerste aflevering van Gent-West omschreven kan worden, verwacht het kijkerspubliek ook dat je datzelfde niveau ook tien afleveringen lang volhoudt.

Over de auter, Peter Rotthier

Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Bekijk profiel van Peter Rotthier