9
Helgoned geeft "George Gently - Seizoen 5" een 9.
Geschreven door Helgoned op 5 augustus 2013.
1
0

George Gently - Seizoen 5

Inspecteur George Gently is een Engelse politieserie van de BBC die in de jaren zestig speelt. De serie is gebaseerd op de boeken van Alan Hunter. George Gently is een inspecteur die, nadat zijn vrouw is vermoord, in 1964 naar Durham gaat, één van de meest noordelijke provincies van Engeland. Deze provincie is met name gericht op mijnbouw, landbouw en treinindustrie. Hij komt in eerste instantie alleen naar Durham omdat hij het spoor van de moordenaar van zijn vrouw volgt, maar uiteindelijk blijft hij daar wonen.

In het vijfde seizoen heeft George Gently te maken met vier zeer verschillende zaken. Daarnaast spelen in elke aflevering de ontwikkelingen van de jaren zestig en het generatieverschil met zijn assistent John Bacchus. De vier afleveringen spelen in 1968 als de seksuele revolutie ook het platteland van Engeland heeft bereikt, maar ook zaken als de sociale klassenverschillen spelen een belangrijke rol. De interactie met zijn jongere assistent John Bacchus is een belangrijk aspect van de serie. Bacchus is impulsief en trekt snel conclusies, maar hij is ook zeer gedreven en ambitieus. Het is mooi om te zien dat Gently vaak moderner in zijn opvattingen is dan Bacchus. Bij het oplossen van de zaken houden beide mannen elkaar scherp door hun vele discussies.

In de aflevering ‘Gently with Class’ worden Gently en Bacchus heel direct geconfronteerd met klassenjustitie en beide mannen zijn het (bijna voor het eerst) al snel eens over de vreselijke gevolgen daarvan. In ‘Gently Northern Soul’ wordt er een jong meisje vermoord teruggevonden na een avondje dansen op de nieuwe soulmuziek. Als ze zwanger blijkt te zijn, wordt het racisme van een deel van de bevolking keihard zichtbaar. In de derde aflevering ‘The Lost Child’ wordt de slechte positie van alleenstaande jonge moeders in 1968 schrijnend duidelijk. Gedwongen adoptie en manipulatie zijn aan de orde van de dag, maar wat hebben deze zaken te maken met het verdwijnen van een twee maanden oude baby? In de slotaflevering ‘Gently in the Cathedral’ wordt George Gently geconfronteerd met een oude vijand. Deze slotaflevering eindigt met een echte cliffhanger. Voor de afloop is het daarom wachten op het zesde seizoen. De opnames voor dat zesde seizoen zijn al afgerond, hopelijk gaat de BBC deze binnenkort uitzenden.

De afleveringen van George Gently duren allemaal ongeveer 90 minuten. Dat betekent dat de makers veel aandacht aan de opbouw van het verhaal kunnen besteden. De beelden van de omgeving zijn prachtig en er is veel oog voor historische details. Critici hebben daarover nog wel eens wat op te merken. Soms rijdt er een auto rond die pas een half jaar later officieel op de markt kwam, maar een kniesoor die daarop let.

George Gently is een kwaliteitsserie met ijzersterke verhalen en een prima bezetting. Martin Shaw is een klassieke acteur bekend van series als The Professionals, The Chief en Judge John Deed. Vanaf 2007 speelt hij zeer overtuigend inspecteur George Gently, een man die nog steeds worstelt met het verlies van zijn vrouw. Lee Ingleby speelt prima de vaak roekeloos ambitieuze assistent Bacchus. Er zijn prima gastrollen in dit vijfde seizoen, waaronder van Helen Baxendale (bekend van Cold Feet). Alle afleveringen van dit seizoen laten de kijker nadenken over hoe de wereld er toen uitzag en wat er sindsdien veranderd is. Een echte aanrader voor de liefhebbers van alternatieven voor snelle Amerikaanse politieseries.
Volg George Gently
Gently and the New Age
Gently and the New Age