Ghosts (2019) - Seizoen 4
8
Hessel Hoekstra geeft Ghosts (2019) - Seizoen 4 een 8.

Ghosts (2019) - Seizoen 4

Al een paar jaar is Ghosts (2019) één van de leukste comedyseries van dit moment en het vierde seizoen laat zien waarom.
In seizoen vier van Ghosts (2019) keren we weer terug naar het leukste spookhuis van Groot-Brittannië. Nog steeds proberen Alison (Charlotte Ritchie, Fresh Meat) en Mike (Kiell Smith-Bynoe, Stath Lets Flats) winst te maken door het landhuis dat ze geërfd hebben te verhuren als feestlocatie en verblijfsaccommodatie. En terwijl ze te maken krijgen met bizarre gasten, zwerven er nog steeds geesten van overleden mensen door het huis die zich maar al te graag met het jonge stel bemoeien.

De acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld en dat is te zien

Al een paar jaar is de kwaliteit van Ghosts (2019) consistent hoog en het vierde seizoen is geen uitzondering. In de afleveringen van dit seizoen proberen de spoken het concept vakantie te begrijpen, maken Alison en Mike zich druk om recensies van hun bed and breakfast, probeert Alison een relax-dag te houden zonder lastig gevallen te worden door de spoken en moet Mike improviseren tijdens een feest dat hij organiseert. Nog steeds is de serie leuk en de ideeën voor grappen en verhaallijnen lijken nog niet op te zijn. Wat helpt is dat de acteurs (en tevens schrijvers van de serie) al heel lang met elkaar samengewerkt hebben en precies weten wat ze aan elkaar hebben. De bonte typetjes die constant met elkaar botsen werken uitstekend.

Wat ook goed werkt is dat de makers elk seizoen iets anders proberen om het fris te houden. Ik was erg blij dat de geesten van pestslachtoffers die in de kelder wonen weer terug zijn en dat ze in een paar afleveringen een grote rol hebben. Ook is het leuk om de bemoeizuchtige buurman weer eens te zien en de introductie van een nieuw spook zorgt ook voor wat meer leven in de brouwerij. Het einde van dit seizoen geeft genoeg aanleiding om een eventueel volgend seizoen ook leuk en fris te houden.

Ghosts (2019) is ontzettend grappig, maar kan ook heel goed gevoelige onderwerpen aansnijden

Waar Ghosts (2019) wat mij betreft ook in excelleert, naast grappen maken, is om af en toe die gevoelige snaar te raken. In een serie over de geesten van overleden mensen ontkom je er niet aan om het af en toe over de dood te hebben. Dit seizoen beseffen de spoken maar al te goed dat ook het leven na de dood niet eeuwig zal duren en op een onverwacht moment worden ze hiermee geconfronteerd. Vervolgens gaat elk personage hier op een andere manier mee om. De makers slagen erin om het wankele evenwicht tussen grappig en serieus goed te bewaren en dat levert mooie en hartverwarmende momenten op.

In seizoen vier levert Ghosts (2019) weer Britse comedy op zijn best. De makers weten heel goed waar ze dit seizoen heen willen en kunnen met het gegeven van een spookhuis wederom genoeg geslaagde grappen te maken. De BBC One heeft nog niet bekendgemaakt of er een vijfde seizoen zal komen, maar ik hoop het van harte. Wel kunnen we ons net als de voorgaande jaren weer verheugen op een kerstspecial.

Over de auteur, Hessel Hoekstra

Hessel Hoekstra
Hessel is bioloog en kan vol passie vertellen over planten, dieren en alles wat leeft. Waar hij ook veel over kan vertellen zijn series. Als recensent voor MijnSerie kan hij zijn liefde voor series uitstekend combineren met zijn passie voor schrijven. Hij houdt van series van alle genres uit alle landen, maar heeft een zwak voor Britse series. Zijn favoriete series zijn Doctor Who, His Dark Materials en Line of Duty. Zijn favoriete boom is de zomereik.
Bekijk profiel van Hessel Hoekstra