Ron Schoonwater geeft "Below The Surface - Seizoen 2 (DVD)" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 11 september 2019.
0
0

Below The Surface - Seizoen 2 (DVD)

Dit seizoen begeeft zich regelmatig op de wat plat getreden paden.

Soms is een verhaal zo goed dat de fouten in de serie wel eens vergeten worden. Helaas is dat voor Below The Surface niet helemaal het geval. Meest opmerkelijke misser is het feit dat als je de deur van een gesloten container dicht doet er geen licht is. Hetzelfde geldt normaal gesproken voor een vriescel. In Scandinavië is het schijnbaar anders.

Puntje van aandacht is ook de beperkte creativiteit van de bevelhebbers van het tactische aanvalsteam van de politie. Er wordt een vergelijkbare blunder gemaakt als in het eerste seizoen. Dieptepunt is dat de handelingssnelheid van de specialistisch getrainde agenten zo traag is dat men liever wacht op een bevel dan het leven te redden van degenen in de vriescel. Het is maar een van de voorbeelden waarin het verhaal een opvallende U-bocht maakt om de totale tijdsduur van de acht afleveringen ten volle te benutten.

Het is jammer dat het tweede seizoen dit soort onvolkomenheden bezit. Het is onnodige opvulling aangezien het verhaal dit niet nodig heeft. Het verhaal is niet echt vernieuwend. In het kort gaat het zo. Voormalig studente June gaat vechten in Syrië. Ze ontdekt een geheime operatie waarbij Deense soldaten sneuvelen. Ze weet deze daad te filmen en stuurt het per mail naar Philip Nørgaard. De man die wij uit het eerste seizoen kennen als teamleider van de anti terrorisme eenheid. Helaas is Philip tijdelijk uit dienst en heeft hij de mail niet gezien. Wanneer June Philip bezoekt wordt ze ontvoerd. Door het doortastend handelen van Philip en zijn vastberadenheid zien de gijzelaars zich uiteindelijk gedwongen een heel schip met reizigers en bemanning te gijzelen.

De ontvoering van June heeft te maken met de Fatwa die over haar is uitgesproken. Het gaat dan wel over de Fatwa zoals wij die in de westerse wereld kennen. Hier wordt aangenomen dat het een doodsoordeel is. Een Fatwa is echter in de islamitische wereld iets heel anders. Het is een opinie die die op basis van de Koran en de Sunnah gevraagd wordt aan een geleerde.

Met een beetje meer lef had deze serie veel verrassender uit kunnen pakken.

Er blijkt in Below The Surface echter meer aan de hand. Extreme moslims lijken de bron van het kwaad. Als echter ook de binnenlandse veiligheidsdienst en de Russische medewerkers van de ambassade zich ermee bemoeien is het al snel duidelijk dat er meer aan de hand is. Dit seizoen begeeft zich regelmatig op de wat plat getreden paden. Held wordt vastgehouden. De situatie is uitzichtloos. Toch is er een zwakke schakel die zich laat verleiden tot hulp. Het patroon en het daarbij horende einde zijn bekend. Met een beetje meer lef had deze serie veel verrassender uit kunnen pakken.

Ondanks alle kritiek is het tweede seizoen best het kijken waard. De spanning tijdens de gijzeling van het schip wordt goed opgebouwd. Ook tussen de vier gijzelaars speelt er van alles om gebiologeerd te blijven kijken. De gebeurtenissen aan wal helpen om het achterliggende verhaal beter te begrijpen. Voor fans van Scandinavische series is het een must. Voor anderen prima entertainment. Voor criticasters is er net iets teveel toeval en onvolkomenheden in het verhaal om er helemaal in op te kunnen gaan. Laat ik net bij die laatste categorie horen.
Volg Gidseltagningen
Episode 8
Episode 8