Glee - Seizoen 5 (Eerste deel)
7
Bo Verhoef geeft Glee - Seizoen 5 (Eerste deel) een 7.

Glee - Seizoen 5 (Eerste deel)

Glee, de megapopularie high school serie uit Amerika, die alle mogelijke gebeurtenissen en onderwerpen op en rondom een high school aansnijdt, draait op dit moment haar vijfde seizoen. Hét seizoen dat onverwachts het heftigste seizoen van Glee zou worden en hét seizoen dat niemand ooit zal vergeten. Dit had natuurlijk alles te maken met het overlijden van Cory Monteith (speelde Finn Hudson, één van de hoofdrollen in Glee) in de zomer van 2013. Heel Amerika en de hele Glee fanclub was ondersteboven van het tragische nieuws dat de sfeer van Glee voor altijd zou veranderen. Het overlijden van Cory zorgde ervoor dat de schrijvers en producers van de serie moesten nadenken over hoe ze zijn overlijden gingen verwerken in het aankomende seizoen en in de verhaallijn van de serie in zijn geheel. Ook ik was natuurlijk in shock door het nieuws, maar wat ben ik positief verrast door de prachtige manier waarop ze dit tragische nieuws hebben verwerkt.

Seizoen vijf is daarom het seizoen dat niemand ooit zal vergeten. Maar wat een mooi seizoen is het dan ook tot nu toe. In seizoen vier zagen we hoe nieuwe karakters zoals Unique (Alex Newell) en Marley (Melissa Benoist), de plekken van Rachel (Lea Michele) en Kurt (Chris Colfer) innamen, nadat zij naar New York verhuisden. Ook zagen we hoe Rachel en Kurt hun weg vonden in deze grote nieuwe en onbekende stad, inclusief een heftige nieuwe opleiding, nieuwe vriendjes en andere liefdesperikelen. De serie wisselde dan ook vaak van de high school scènes, met een vernieuwde glee club, naar de scènes in New York over het nieuwe leven van Rachel en Kurt. Soms een beetje verwarrend, maar in ieder geval een leuke oplossing voor de verhaallijnen van de geslaagde hoofdrolspelers! Aan het eind van het seizoen zagen we vervolgens hoe de Glee club van de William McKinley High School de regionale glee club wedstrijden won en de romantische intieme trouwerij van Will (Matthew Morrison) en Emma (Jayma Mays).

Een zoetsappig einde van een seizoen dus en dat gaat nog even door als het vijfde seizoen van Glee begint. In de eerste twee afleveringen, waarin de Beatles centraal staan, zien we de ietwat overdreven verloving van Blaine (Darren Criss) en Kurt en de meerdere (maar uiteindelijke succesvolle pogingen) van Rachel om haar droom rol te spelen in de musical Funny Girl. Ik ben toch wel van mening dat je goede oude liedjes nooit mag coveren, maar The Beatles verdienden die tribute afleveringen zeker! Na deze afleveringen was de aflevering waar heel Amerika benieuwd naar was, namelijk de aflevering “The Quarterback”, speciaal voor Finn Hudson / Cory Monteith. Een prachtige aflevering met prachtige emotionele vertolkingen van de perfect uitgekozen liedjes, waarbij het verdriet en het verlies van zowel de karakters als de acteurs, enorm aanwezig was. Het is dan ook waarschijnlijk niet verrassend dat ik het na de eerste tien seconden al niet meer droog kon houden en dat ik non stop gehuild heb tijdens de rest van de aflevering.

Na deze prachtige tribute aflevering voor Cory Monteith gaat Glee gewoon weer verder met de typische glee verhaallijnen. Zo komen Demi Lovato en Adam Lambert een vrijblijvende gastrol spelen in de levens van Kurt en Rachel, komt Santana (Naya Rivera) ook naar New York en oefent de glee club rustig door voor de nationale wedstrijden in Los Angeles. Een typisch Glee seizoen dus, maar wel met prachtige verwijzingen naar de relaties tussen de cast en Cory Monteith. De afwisseling tussen New York en de William McKinley High School vind ik verfrissend en een leuke toevoeging aan de serie. Wel ben ik van mening dat de sfeer heel wat veranderd is sinds het overlijden van Cory en wordt het tijd dat de serie klaar is. Toch blijft het een leuke serie en ben ik benieuwd hoe het uiteindelijk zal aflopen.

Over de auteur, Bo Verhoef

Bo Verhoef
Bo woont en werkt in Enschede en is simpelweg verslaafd aan televisieseries. Misdaad, drama, thrillers of zoetsappige niemendalletjes. Geen genre is haar te gek. Haar meest favoriete series zijn Grey's Anatomy, The Handmaid's Tale, Manhunt: Unabomber, The Crown, Luther, Bodyguard en series die zijn gebaseerd op boeken of waargebeurde verhalen.
Bekijk profiel van Bo Verhoef