8
anonymous geeft "Go On - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 15 Mei 2013.
1
0

Go On - Seizoen 1

Go On is een nieuwe Amerikaanse comedy/drama/sitcom van de NBC. De serie ging in première op 11 september 2012 en het eerste seizoen telt in totaal 22 afleveringen. Go On is één van de eerste comedyseries van de NBC die het seizoen af heeft mogen maken en is zelfs vernieuwd voor een tweede seizoen. En dat zegt iets. NBC heeft de afgelopen jaren een moeilijke tijd gehad, met tegenvallende kijkcijfers of zelfs helemaal geen kijkers, maar dit alles lijkt verleden tijd met deze nieuwe feel good comedy.

Go On gaat over een populaire, ietwat arrogante, maar vooral charmante radio sportcommentator Ryan King (Matthew Perry, Friends) die verplicht naar een rouwverwerkingsgroep moet om de plotselinge dood van zijn vrouw Janie te verwerken. Ryan vind deze rouwverwerkingsgroep zelf de grootste onzin en daarom probeert hij in eerste instantie onder de tien verplichte groepssessies uit te komen. Helaas mag hij van zijn baas, en beste vriend, Steven (John Cho, Flash Forward) niet eerder weer aan het werk voordat hij in ieder geval één rouwverwerkingsbijeenkomst heeft bijgewoond.

Ryan komt hierdoor met tegenzin terecht bij een bijeenkomst van de ‘mourning- and transition’-groep onder leiding van Lauren (Laura Benanti). Lauren is tot grote ergernis van zichzelf geen officiële rouwbegeleider, maar heeft cursussen gevolgd om mensen te mogen begeleiden om over ‘grote emotionele hindernissen’ heen te komen en neemt deze taak uiterst serieus. Ze verbeeldt zich dan ook dat zij ‘in charge’ is van het emotionele welzijn van de groep. De groep zelf is verder te typeren als een bij-elkaar-geraapt-zooitje-emotionele-onzekere losers. Vanzelfsprekend voor de serie, maar verrassend voor Ryan zelf, vindt hij troost en steun bij de leden van zijn verplichte steungroep en probeert hij zelfs voor het eerst in zijn leven anderen te helpen met hun verlies.
De serie staat grotendeels in het teken van Ryans persoonlijke reis om de dood van zijn vrouw te verwerken.

Verspreid over verschillende afleveringen komen echter ook de persoonlijke trauma’s en tragedies van de andere groepsgenoten aan bod. Grootste pluspunt van deze serie is Matthew Perry (Ryan) zelf, zoals altijd is hij zeer charismatisch en zijn timing is absoluut perfect. Hij heeft met deze rol bewezen dat hij op een geloofwaardige manier grappig kan zijn, zelfs in de donkerste tijden van het leven. Daarnaast is de balans tussen drama, adempauze en humor het gehele seizoen goed vastgehouden waardoor zelfs de donkerste grappen op de meeste vreselijke tijdstippen niet morbide overkomen.

Door de uiteenlopende karakters binnen de groep en de vele verschillende verhaallijnen behoudt de serie zijn mysterie en dynamiek, maar verliest deze ook meteen ritme. Door de grote hoeveelheid van verschillende personages en verhaallijnen die blijvend door elkaar heen blijven lopen, komt de blijvende verhaallijn wat schokkerig en onderontwikkeld over. Sommige verschillende relaties en combinaties schreeuwen om wat meer aandacht en de vele aanwezige verhaallijnen lopen deze ontwikkelingen in de weg. Mijn tip aan de schrijvers zou daarom zijn geweest om de hoeveelheid personages in de ‘main cast’ te verminderen, waardoor Go On zich naar mijn mening kon ontwikkelen naar het niveau van de concurrerende comedy’s als New Girl en Modern Family. Helaas is de show afgelopen weekend gecanceld en komt er geen tweede seizoen. Jammer, want ontspannend, charmant en grappig waren de kenmerken van deze nieuwe comedy. Evenmin, een one-season-must-see.
Volg Go on
Urn-ed Run
Urn-ed Run