8
anonymous geeft "Gomorra - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 9 november 2014.
0
0

Gomorra - Seizoen 1

De Italiaanse serie Gomorra gaat over de maffia van Napels, Camorra genaamd. De twaalfdelige serie is gebaseerd op de gelijknamige succesvolle film uit 2008 van regisseur Mateo Garrone, die weer gebaseerd was op het boek Gomorra van Roberto Saviano. De serie kwam dit jaar uit en is voor de fan van het maffia-genre zeker een must see.

Godfather Don Pietro (Fortunato Cerlino, Fortapàsc) is al lange tijd de leider van de Camorra en doet succesvol zaken in deze stad. Met een groot team van betrouwbare mensen en zijn rechterhand Ciro Di Marzio (Marco D'Amore, Love is All You Need) om zich heen, weet Pietro Savastano zijn concurrenten onder controle te houden en is hij een van de invloedrijkste personen van Napels.

Wanneer Don Pietro plotseling in de gevangenis belandt, moet zijn zoon Gennaro (bijnaam Genny, gespeeld door Salvatore Esposito, Il clan dei camorristi) de taken van zijn vader overnemen. Hij lijkt er nog niet klaar voor, waardoor zijn moeder Imma (Maria Pia Calzone, Equilibrium), de vrouw van Pietro, de leiding over de groep neemt. Genny moet van zijn moeder volwassen worden, hij is immers degene die zijn vader op moet volgen.

Wanneer Genny opeens verdwijnt en weer terugkomt, ontstaat er een machtsstrijd binnen de groep. Wie wordt de nieuwe leider van deze bende uit Napels? Daarbij worden onschuldige mensen betrokken en doodgeschoten en wordt de druk binnen de groep opgevoerd.

Het fantastische acteerwerk en de verschillende verhaallijnen maken deze serie spannend en geloofwaardig. Volgens de makers is de focus van het verhaal gericht op Ciro, maar de veranderende persoonlijkheid van Genarro Savastano vind ik erg indrukwekkend. Door de gebeurtenissen die hij meemaakt groeit zijn karakter. De bijzondere manier waarop dit gedaan is en de overtuigende manier waarop acteur Salvatore Esposito dit in beeld heeft gebracht, maken het erg geloofwaardig.

Als kijker krijg je een prachtig inkijkje in het leven van een bendelid, hoe deze betrokken is geraakt bij onder andere drugshandel en hoe onderlinge persoonlijke relaties tussen mensen zijn. Niet alleen wordt er veel tijd besteed aan het in beeld brengen van 'lekker veel' geweld, maar laat de serie ook zien wat voor invloed de maffia heeft op de omgeving van iedereen die iets voor de Camorra doet.

Gomorra lijkt je een realistisch beeld te geven over hoe het binnen een criminele organisatie als Camorra werkt. Daarnaast leer je te begrijpen hoe ze het voor elkaar krijgen om steeds weer nieuwe ondersteuning van mensen uit de buurt te krijgen, ondanks al het geweld waarmee dezelfde buurt dankzij deze bende te maken heeft. Hierbij zijn geld en macht de twee sleutelwoorden.

Het duurde even voor ik de serie op gang vond komen en de personages kende (het zijn er nogal wat), maar vanaf aflevering vier vind ik dat de serie tot zijn recht komt en het tempo versneld wordt. De verschillende wendingen binnen het verhaal en het bloedstollende einde zorgen ervoor dat ik me verheug op het tweede seizoen, dat er ook aan gaat komen.
Volg Gomorra (2014)
Episode 10
Episode 10