Een zeer vroege verlenging voor Showtime's Yellowjackets. Ruim voordat het tweede seizoen verschijnt, heeft de serie al een derde seizoen gekregen.



Een jaar geleden werd Yellowjackets al na vijf afleveringen verlengd voor een tweede seizoen. De Showtime-serie kreeg zeven Emmy-nominaties en meer dan vijf miljoen kijkers per week. Nu wordt seizoen drie nóg eerder verlengd. Meer dan drie maanden voor de première van het tweede seizoen van Yellowjackets op zondag 26 maart, heeft het netwerk een nieuw seizoen van de serie besteld van makers/uitvoerende producenten/co-showrunners Ashley Lyle en Bart Nickerson, uitvoerend producent/co-showrunner Jonathan Lisco, eOne en Drew Comins' studio-gebaseerde Creative Engine.

Er zat een praktische reden achter de timing van de verlengingen, die precies een jaar na elkaar komen (het tweede seizoen werd aangekondigd op 16 december 2021). Er wordt gezegd dat dit te maken heeft met de jaarlijkse deadline voor het ophalen van de opties van de cast, die half december aflopen.

Maar het maakt ook een statement over de programmeringsstrategie van Showtime als de eerste verlenging nadat het netwerk onder de hoede van Chris McCarthy is gekomen.



"Met het enorme succes van Yellowjackets in het eerste seizoen en de gespannen verwachtingen voor seizoen twee, wilden we het momentum maximaliseren door een derde seizoen nu te versnellen", aldus McCarthy, President/CEO van Showtime en Paramount Media Networks. "De ambitie van de serie wordt alleen overtroffen door de uitvoering, en ik bedank het ongelooflijke creatieve team erachter, waaronder Ashley, Bart, Jonathan, eOne en het Showtime-team, om er zo'n succes van te maken."

De vroege verlenging "toont onze sterke betrokkenheid bij de serie en zijn vermogen om te blijven groeien, evenals hoe het duidelijk past binnen een Showtime-merk," voegde McCarthy eraan toe.

Hij ging verder met het toelichten van zijn visie op het merk Showtime in de toekomst en de inhoudelijke plannen daaromheen. McCarthy's eerste stap na de overname van het premium netwerk was het binnenhalen van de door MTV Entertainment Studios geproduceerde gelimiteerde country-dramaserie George & Tammy, die vrij was gekomen nadat Spectrum zich terugtrok uit gescripte originele series.

"Met het oog op 2023 en daarna is het ons plan om te steunen op de sterke punten van Showtime en ons te concentreren op drie kerngebieden die het merk hebben gedefinieerd. Complexe en subversieve antihelden zoals Dexter en Yellowjackets, krachtige werelden met een hoge inzet zoals Homeland en Billions, en onconventionele culturele invalshoeken zoals The L Word en The Chi - allemaal met het oog op het maken van de grootst mogelijke hits en het uitbouwen ervan tot hit-franchises, zoals we in het hele bedrijf met veel succes hebben gedaan", aldus McCarthy.

"Van Yellowstone (2018) tot South Park en onze wereldwijde ongescripte formats, deze franchises hebben geholpen om Paramount+ twee jaar op rij tot de snelst groeiende streamingdienst in de VS te maken, en nu zijn we enthousiast om dit franchise-denken in te brengen in de grote reeks hitseries die Showtime hebben gedefinieerd."



Nu Paramount Global nadenkt over de toekomst van Showtime als zelfstandige dienst, worden de streamingprestaties van de series steeds belangrijker. Yellowjackets heeft ook op dat vlak geleverd en werd de tweede meest gestreamde serie in de geschiedenis van Showtime, na Dexter: New Blood.

McCarthy's opmerkingen voorspellen ook veel goeds voor The L Word: Generation Q, waarvan het derde seizoen momenteel loopt.

Hij sloot zich ook aan bij recente opmerkingen van Paramount Global CEO Bob Bakish over de plannen van het bedrijf voor Showtime. Hij zei dat hij "duidelijk wilde maken dat het merk SHOWTIME er nog steeds toe doet, en dat series als vorm van entertainment er nog meer toe gaan doen". Het label zal ook "leunen op franchises," voegde Bakish eraan toe. "We hebben nog niets aangekondigd. Maar je zult dat zien als we 2023 ingaan."