Waar het aantal tv-aansluitingen afneemt, groeien de klantaantallen van Videoland en Netflix steeds verder, zo blijkt uit het Video Behaviour of Dutch Consumers rapport van Telecompaper over het eerste kwartaal van 2018. Dagelijks kijken Nederlanders 28 minuten naar films en series via dergelijke diensten.
Het zijn vooral de jonge huishoudens tussen de 20 en 30 jaar die geen tv-abonnement meer hebben, maar de laatste kwartalen laten ook de huishoudens tussen de 30 en 50 jaar een stijging zien, blijkt uit het rapport. Nederlanders zonder tv-abonnement lijken deze niet te vervangen door de in Nederland beschikbare online alternatieven voor het kijken van Live TV. De diensten Play van KPN en KNIPPR zijn niet meer beschikbaar en NLziet groeit vooralsnog niet voorbij de honderdduizend abonnees.
Vooral diensten die series en films aanbieden stijgen in populariteit. Inmiddels heeft 35 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot Netflix, onder de 20-30 jarigen is dit zelfs 65 procent. Ook Videoland laat de laatste tijd grote groeicijfers zien. Op dit moment heeft zes procent van de huishoudens toegang tot de (exclusieve) content van RTL via deze dienst.
Het aantal abonnementen op Netflix en Videoland laat logischerwijs ook het aantal kijkminuten naar deze diensten toenemen. Inmiddels kijkt de gemiddelde Nederlander 28 minuten per dag naar films en series via zogenaamde video-on-demand diensten zoals Netflix, Videoland, Amazon Prime of RTL XL. Nederlanders tussen de 12 en 40 jaar kijken meer, namelijk 47 minuten per dag, ouderen (65+) kijken gemiddeld 10 minuten per dag.
Ook voor video-on-demand diensten blijft een televisie het meest populaire scherm. Meer dan tachtig procent geeft aan films en series van deze diensten via het grote tv-scherm in de woonkamer te bekijken. Mobiele apparaten worden echter ook vaak genoemd. Zowel de laptop, tablet als smartphone worden door 30-34 procent van de gebruikers genoemd als apparaat waar zij films en series op kijken.