Het wordt steeds drukker op de markt voor streamingdiensten. Naast Netflix en Amazon werkt ook Disney aan een eigen dienst die in 2019 live moet gaan. De Netflix-concurrent van Apple zit er ook aan te komen.



Film 1 is in Nederland sinds juni als streamingdienst beschikbaar. YouTube gaat betaalde diensten aanbieden. Wie straks leuke series wil volgen en een ruim aanbod aan films wil hebben, moet al gauw vier abonnementen nemen bij verschillende streamingdiensten. En dat is iets wat de consument niet ziet zitten. Nu al kan geconstateerd worden dat er teveel diensten zijn en dat veel aanbiedende partijen op termijn het hoofd niet boven water kunnen houden. Consolidatie zal noodzakelijk zijn. Anders volgen er faillissementen.



De publieke en commerciƫle omroepen werken in Nederland samen met het platform NL Ziet. Maar dat is bij veel consumenten onbekend. RTL promoot namelijk alleen het eigen platform Videoland, de publieke omroep verwijst steeds naar NPO Start en SBS-eigenaar Talpa biedt het platform Kijk aan. Als deze partijen vanaf het begin alleen de dienst NL Ziet hadden aangeboden was het nu een groot succes geweest. Maar door de versnippering hebben ze nu marktaandelen die naar verhouding klein zijn.

Intussen groeit Netflix met ongekende snelheid. Netflix kreeg er in het afgelopen kwartaal 5,2 miljoen abonnees bij. Daarmee komt het totale aantal wereldwijd op 130 miljoen. Dit jaar steekt het bedrijf ruim tien miljard dollar in de productie van series en films. Kleinere partijen, zoals de Nederlandse platforms, kunnen daardoor alleen machteloos toezien hoe ze kijkers en marktaandeel verliezen. Ze moeten veel beter gaan samenwerken.