Meer dan één op vijf Amerikaanse jongeren streamt series en films met het wachtwoord van iemand anders. Dat blijkt uit een onderzoek van Reuters en Ipsos.



‘Accountsurfen’ kost streamingdiensten miljoenen, dus mogelijk gaan Netflix en anderen dat binnenkort een stuk moeilijker maken.

21 procent van streamers tussen 18 en 24 jaar bekijkt series en films op een account van iemand anders die niet tot het gezin behoort. Ook oudere kijkers surfen graag mee op andere accounts, want van alle streamers leent 12 procent het wachtwoord van een vriend of kennis. Het is vanzelfsprekend dat streamingdiensten als Netflix, HBO en Hulu dat voelen in de portemonnee.

Analisten berekenden dat het delen van wachtwoorden streamingdiensten tot $ 550 miljoen (480 miljoen euro) kan kosten in 2019. En als bedrijven zoveel miljoenen mislopen, dan wordt de kans groter dat ze veranderingen doorvoeren.

Terwijl Netflix een voortreffelijke groei van omzet en winst doormaakt, zal Hulu dit jaar circa $ 1,5 miljard verlies lijden, volgens recente financiële rapporten. En dat komt echt niet alleen door het delen van wachtwoorden. Hulu is alleen in de Verenigde Staten actief en zou er goed aan doen om internationaler te gaan opereren. Voor streamingdiensten geldt per saldo dat ze alleen echt succesvol kunnen zijn als ze in veel landen tegelijk actief zijn.

Diensten als Videoland en NL Ziet zullen het op termijn steeds moeilijker krijgen. Weliswaar hebben ze Nederlandse content, maar heel veel kijkers hebben juist een eerste voorkeur voor kwalitatief hoogwaardige content die in het buitenland is gemaakt. En intussen produceert Netflix steeds vaker in andere landen dan de VS, dit jaar bijvoorbeeld $ 1,75 miljard in Europese series. Het bedrag dat Netflix dit jaar in totaal in content investeert ($ 12 miljard) is ongeveer 20 keer zo hoog als het jaarbudget van de complete publieke omroep in Nederland.