De recensies op MijnSerie worden elke dag door vele geïnteresseerden gelezen, maar wisten jullie wel dat al deze recensies geschreven worden door onze toegewijde vrijwilligers?

Hun liefde voor series en schrijven willen zij graag met jullie delen en ze maken dankbaar gebruik van MijnSerie als platform. Maar MijnSerie is ze ook enorm dankbaar, want zonder deze vrijwilligers zouden wij geen recensies kunnen aanbieden. Als dank voor hun inzet voor MijnSerie willen wij elke recensent die de magische grens van 100 recensies heeft bereikt even in het zonnetje zetten en blikken wij onder andere terug naar hun allereerste en 100ste recensie. Dit keer zetten wij Wichita van Rijkom in het zonnetje.

Vertel wat over jezelf.

Mijn naam is Wichita, ik ben 27 jaar oud en gek op het kijken van series en films. Ik ben inmiddels alweer bijna zo’n vijftien jaar arbeidsongeschikt (ik kreeg om deze reden al jong vrijstelling van de leerplicht) en vind het prettig om op zowel goede als slechte dagen mijn tijd te vullen met het kijken van series. Even ontsnappen aan de realiteit en een beetje ontspannen zonder dat het al teveel van mijn gezondheid vraagt. Mijn huisdieren zijn mijn lust en mijn leven, mijn kindjes, en kijken ook regelmatig gezellig met me mee. Ik heb een flinke beestenbende (tien dieren in totaal, elf zelfs op het moment vanwege een langdurige logé) en één van hen is ook mijn officiële hulphond. Leuk weetje misschien, bijna al mijn dieren zijn vernoemd naar karakters uit films en tv-series. Zo heet mijn hulphond Eevee (Pokémon), onze jongste hond Grant (Gustin, The Flash (2014)), één van onze cavia’s Dash (Witches of East End), één chinchilla Angel (Angel) en één van onze katten Haley (One Tree Hill). Naast het recenseren doe ik ook nog vrijwilligerswerk voor onder andere de hulphondenschool waar mijn hulphond vandaan komt, zet ik mij in voor patiëntenverenigingen/belangen en speel ik verder graag (meiden)games en fotografeer ik veel.

Hoe heb je MijnSerie leren kennen en wat heeft je doen besluiten je aan te melden als recensent?

Een online kennis vertelde mij over de site. Ik besloot me aan te melden, in eerste instantie om de series die ik destijds volgde bij te houden en zag toen de oproep voor recensenten. Het trok gelijk mijn aandacht dus besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en een sollicitatie in te sturen.

Wat was jouw eerste recensie en waarom koos je juist die serie?

Dat was Nashville. Ik wilde voor een serie gaan die dicht bij mij lag en waar ik vol passie over kon vertellen. Ook vond ik het leuk om iets uit te kiezen wat niet zo alledaags was. Nashville was op dat moment nog niet zo bekend in Nederland en ik vond dat deze serie meer aandacht verdiende.

Wat was voor jou de leukste recensie om te schrijven?

Een erg lastige vraag, want ik vind het schrijven van een recensie bijna altijd leuk. Ik twijfel denk ik tussen twee recensies. The Flash, omdat ik echt heb genoten van dat seizoen en het in die tijd nogal moeilijk had dus het tevens een fijne afleiding was. Maar ik denk dat ik de leukste die van B: The Beginning vond. Deze serie verraste mij zeer, ik was daarna zo enthousiast naar de rest van het verhaal en vond het daarom erg leuk om hier over te schrijven.

Welke recensie was het lastigst om te verwoorden/vervelendst om te schrijven?

Dat zijn voor mij toch wel de recensies die ook het laagste eindcijfer hebben. Bijvoorbeeld Samantha! en Bad Judge. Als een serie zo tegenvalt is het voor mij lastig om hier dan nog heel veel woorden aan te besteden. Iets slecht vinden is immers ook vaak een gevoel dat niet altijd even duidelijk is uit te leggen. Bovendien wil ik er ook geen afzeik verhaal van maken.

Met welke recensie behaalde je die magische grens van 100 recensies?

Dat was met Mocro Maffia. Een Nederlandse serie die mij op verschillende manieren verraste. Eigenlijk helemaal niet mijn stijl maar toch heb ik er van genoten. Ik vond het wel mooi om iets van Nederlandse bodem te kiezen voor deze mijlpaal, vandaar dat ik echt bewust voor deze titel ben gegaan.

Welke recensie had je graag zelf willen schrijven maar was een andere recensent je voor?

Ik moet zeggen dat mij nu niet echt één serie gelijk te binnen schiet. Maar terugkijkend naar series die echt indruk op mij maakten had ik wel graag iets willen schrijven over Terra Nova en seizoen één van The Sinner.

Heb je wel eens op verzoek een recensie geschreven?

Nee helaas niet. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.

Wat is het laagste cijfer dat je hebt gegeven in een recensie?

Dat was een twee voor de eerste aflevering van Samantha!. Ik geef niet graag lage cijfers en probeer eigenlijk altijd ook de goede kanten van een serie te belichten, al vind ik ‘m zelf nog zo slecht. Smaken verschillen immers. Maar bij deze serie kon ik echt geen positief punt bedenken.

Wat is de leukste reactie die je ooit op een recensie hebt gekregen?

Dat moeten toch wel de reacties zijn die ik van castleden via Twitter kreeg naar aanleiding van enkele Engelstalige recensies. Zo reageerde Daniel di Tomasso enthousiast op mijn recensie over Witches of East End en kreeg ik van Malcolm Goodwin positieve feedback op mijn recensie over iZombie. Laatst ontving ik ook een mail van een uitgever die een stukje uit mijn recensie als voorbeeld in een lesboek wil gebruiken. Dat vond ik toch wel een hele eer. Maar eigenlijk stel ik alle reacties op prijs. Natuurlijk is het jammer en kan het hard aankomen als je negatieve feedback krijgt maar ook daar probeer ik van te leren. De positieve reacties vind ik altijd het mooiste om te lezen. Het is bijzonder om te zien dat iemand de tijd en moeite neemt om je een compliment te geven en dat waardeer ik dan ook zeer. Als mensen naar aanleiding van jouw recensie een serie zijn gaan volgen en achteraf gezien even enthousiast zijn als jijzelf dan is dat denk ik de grootste kroon op je werk.

Lees je ook graag recensies van andere MijnSerie recensenten?

Soms, maar ik moet zeggen dat ik het niet heel vaak meer doe. In het begin deed ik het vaker om te leren van anderen. Als ik nu moeite heb met een recensie wil ik het nog wel eens doen om inspiratie op te doen of tips te halen uit iemands schrijfstijl. Als ik twijfel over een serie pak ik er ook graag wel eens een recensie van een ander bij om erachter te komen of het verhaal mij interessant lijkt of niet. Maar ik ben ook bang om teveel beïnvloed te worden door anderen en wil graag mijn eigen stijl houden, voor zover ik die heb. Daarom vermijd ik meestal juist recensies over series waarover ik schrijf.

Heb je veel veranderingen doorgemaakt tussen je eerste en je 100ste recensie?

Op persoonlijk vlak zeer zeker. Maar ook in mijn schrijfstijl ben ik absoluut gegroeid, en groei ik nog steeds. Ik begon in 2013 en was toen nog een stuk jonger en maakte veel meer fouten. Nu is nog steeds lang niet alles altijd perfect, maar ik merk wel dat ik bepaalde taalregels wat beter begrijp en ook makkelijker een recensie kan opbouwen in verschillende delen. Maar misschien is wel de belangrijkste verandering voor mij dat het me echt een gevoel van invulling geeft. Ik ben door mijn gezondheidsproblemen nogal beperkt en dacht lange tijd dat er niks te vinden was wat ik leuk zou vinden en haalbaar zou zijn. Toch heb ik dit wel degelijk gevonden in het schrijven van recensies, ook al is het soms even doorbijten als een deadline dichtbij komt en mijn lichaam het laat afweten. Ik ben dan ook erg trots op mijzelf dat ik de 100 recensies heb gehaald en hoop dat er zeker nog evenveel zullen volgen.

Stoppen of doorgaan?

Deze vraag heb ik eigenlijk net al beantwoord, absoluut doorgaan! Ik doe het recenseren nog altijd met veel plezier en sta er nog steeds even positief in als toen ik begon. Misschien zelfs nog wel positiever.

Wil je de lezers van jouw recensies nog iets vertellen, of heb je zelf nog iets toe te voegen wat je niet kwijt kon in deze vragen?

Ik wil alle lezers/gebruikers van MijnSerie bedanken voor hun activiteit op deze site. Zonder jullie was MijnSerie nu niet zo groot en zou ik niet al jaren dit werk kunnen doen. Ook wil ik mijn collega’s bedanken voor al hun werk en tijd die zij in de site stoppen. Regelmatig kom ik via jullie achter leuke nieuwtjes en ook voor mij compleet nieuwe series en daar ben ik heel blij mee. Ik ben ook dankbaar voor het werk dat ik in z’n algemeenheid kan doen voor de site. Ik ben door het schrijven van de recensies door de jaren heen heel wat series tegen gekomen die ik anders nooit had ontdekt. Het heeft mij echt een andere tv wereld laten zien. Daarnaast geeft het mij ook wat invulling, want als je ziek thuis zit krijg je toch vaak het gevoel weinig bij te dragen aan de wereld. Het schrijven is niet veel maar toch iets wat ik kan doen waar ik anderen een plezier mee doe, en dat is mij ook heel veel waard.

Als laatste wil ik graag nog even benadrukken hoe persoonlijk recensies zijn. Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken maar vind het niet mijn taak om mensen te vertellen wat zij wel of niet goed moeten vinden. Iedereen heeft een andere smaak en iets dat ik geweldig vind kan een ander haten, en vice versa. Wij doen dit recensie werk allemaal omdat we een passie hebben voor series volgen en schrijven. Schaam je vooral niet als jij wel geniet van een verhaal dat een recensent wellicht helemaal de grond in boort. Het leuke aan de hoeveelheid series die er te vinden zijn online en op tv is immers juist dat de keuze reuze is en er voor iedereen wel iets te vinden is. Zie onze recensies als een introductie of toevoeging aan het verhaal zelf om de balans op te maken. Vergeet echter niet net zoals wij recensenten met een open blik het verhaal in te gaan en ook simpelweg te genieten van de wereld waar je nu weer in belandt. Dat proberen wij iedere recensie immers ook te doen, en dat is waar tv kijken in mij ogen om draait!