Verleden maand besprak ik in mijn column de plotseling verdwijnende serie. Dat heeft alles te maken met kijkcijfers. Maar hoe zit het eigenlijk met cijfertjes en series?



Laat ik beginnen met te zeggen dat ik soms met verbazing naar de kijkcijfers kijk. De ene serie scoort zo ontzettend hoog en krijgt slechte recensies. Maar er zijn ook series die lovende kritieken krijgen en de kijkcijfers blijven laag. Waar ligt dat aan? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, maar wel een vermoeden. Ik werk niet voor zenders of een kijkcijferbureau, dus is het speculeren en heel veel natte vingerwerk.

In Nederland snap ik dat sommige series niet de vereiste cijfers halen; geen kijkers is geen inkomsten. Zo simpel is het nu eenmaal. Maar Nederland dus. In Nederland zet men series tegenover een immens populair programma; laten we zeggen WK Voetbal, en dan is men verbaasd dat de serie niet genoeg bekeken wordt. Oké dat dus, maar dan Amerika of Groot Brittannië, hoe zit het daarmee.

Amerika geeft elke week via The Nielsen Company cijfers vrij. Daarin is elke week te zien welke serie/programma die week het best bekeken is. In Groot Brittannië neemt BBC One kijkcijfer-kanonnen over van de andere BBC-zenders, meestal is dat een goed indicatie dat een serie het goed doet. Maar Netflix geeft helemaal niets prijs, hoe weet je dan dat een serie het goed doet?

Vaak wordt een serie vernieuwd. Fans blij, streamingdienst blij. Want ook hier geldt hoe meer kijkers hoe meer inkomsten. Een serie wordt namelijk niet besteld door een zender of streamingdienst omdat ze zo graag de kijker willen plezieren. Nee, een serie wordt besteld om kijkers te trekken, om zoveel mogelijk abonnees binnen te halen of reclame-inkomsten te generen.

Doordat de kijker niet voorop staat maar het geld, al zou het woord kijkcijfers anders kunnen doen vermoeden, worden series soms gecanceld. Dit vaak tot groot ongenoegen van de fans. Sommige serie hebben zo’n grote schare aan fans dat die een actie beginnen op sociale media om de serie een tweede kans te geven. Soms lukt dat, maar vaak ook niet.

De beste en vaak meest gehoorde oplossing is stoppen op het hoogtepunt. Maar dat is lastig voor de televisiebazen, want het geld stroomt binnen seizoen na seizoen en dan is de stop eruit trekken wel heel moeilijk. Helaas gebeurt dat veel te weinig, stoppen op het hoogtepunt en dan krijg je tenenkrommende laatste seizoenen die nergens anders toe dienen dan het geld.

Conclusie, kijkcijfers zijn er niet voor de kijker maar voor de zenders, netwerken en streamingdiensten om een indicatie te hebben hoeveel een serie nog gaat opleveren of juist niet. En levert het nog steeds op, prima dan maken we nog een seizoen, levert het niets meer op dan wordt een serie, helaas, gecanceld.

Met vriendelijke cijfergroet,

Mandy

P.S. ik weet heel goed dat er uitzonderingen op de regel zijn. Dat er series zijn die op hun eigen voorwaarde op hun eigen tijd kunnen en mogen stoppen, maar helaas gebeurt dat veel te weinig.