Gotham - Seizoen 2
7.5
Henk Vernout geeft Gotham - Seizoen 2 een 7.5.

Gotham - Seizoen 2

“I can’t understand Gotham until I understand criminals." –Bruce

Vorig jaar werd Gotham aangekondigd als het paradepaardje van FOX om in te spelen op de ‘Comic madness’ die gaande is in serieland. Shows als Arrow, The Flash, Agents of Shield, Constantine maar ook Daredevil laten zien dat het soms lukt, maar regelmatig wordt ook de plank volledig mis geslagen. Het vorige seizoen van Gotham was maar bij vlagen erg goed, maar in welke categorie valt Gotham dit jaar?

Een korte uitleg over Gotham is op zijn plaats. Gotham speelt zich af in het Batman-universum, maar dan voordat Batman er zelf is; een zogenoemde ‘prequel’. De serie draait voornamelijk om Detective Jim Gordon (Benjamin McKenzie, The OC). Het verhaal wordt vanuit zijn perspectief verteld.

Vorig jaar dachten de makers er gemakkelijk vanaf te komen door een ‘Case of the week’-ritme toe te passen. Al snel werd pijnlijk duidelijk dat de potentiële kijkers van de serie daar niet op zaten te wachten. Hier bevindt zich dan ook de eerste duidelijke verbetering van seizoen 2; een seriële uitvoering die continu doorloopt. Iets wat, in mijn ogen, zorgt voor veel meer spanning waardoor ik elke week steevast meer uitkeek naar Gotham dan het afgelopen seizoen.

Daarnaast is er nog iets belangrijks wat een zeer positieve verandering teweegbrengt bij de serie. De makers zijn niet langer bezig met de tijdlijn zoals velen die kennen uit de comics, maar durven zich er nu van los te wringen. Niet langer kan een slechterik slechts een klein deel van zichzelf laten zien omdat Batman er simpelweg nog niet is, maar komen zeer bekende slechteriken volledig in de show. En dat draagt bij aan het algehele gevoel van Gotham. Alles en iedereen in die stad is krankzinnig en compleet losgeslagen.

[image-20179]
Het seizoen van Gotham kun je grofweg opdelen in twee delen. Het eerste gedeelte leek in sommige afleveringen nog redelijk op seizoen één. De schurk van dat deel is Theo Galavant (James Frain, Orphan Black). Ondanks dat Frain hier een overtuigende Galavant neerzet, is het einde van zijn verhaallijn ridicuul. Galavant is een matige manipulator, een personage die in andere shows misschien een genie zou zijn geweest, valt bij de vele geniale manipulators van Gotham, eigenlijk in het niet. En dat is zonde van de acteerprestaties van Frain.

Het tweede deel van dit seizoen kent, in mijn ogen, een veel betere slechterik. Eentje die qua acteerprestaties in de buurt komt van de geweldige Robin Lord Taylor, die de doorgedraaide Penguin speelt.

“Death is not an ending. Death is a new beginning” –Hugo Strange

Ik heb het hier over Hugo Strange gespeeld door de geniale B.D. Wong (Awake). Vanaf het moment dat Gotham hem introduceert, overstijgt de serie zijn niveau en begint Gotham eigenlijk pas echt op de serie te lijken die het vanaf het begin al had moeten zijn. De verhaallijnen in het tweede deel van het seizoen zijn intrigerend, spannend en bevatten veel plotselinge wendingen die het verhaal goed doen.

Er zijn nog zoveel karakters, zelfs sommigen die maar een of twee afleveringen langskomen, die eigenlijk het noemen waard zijn. Omwille van de lengte van de recensie ga ik het niet doen. Alvast het excuus als ik in jouw ogen een goed karakter niet heb genoemd!

(Oké! Ik noem alleen Jerome Velaska (Cameron Monaghan, Shameless) even, want hij was ook écht heerlijk om naar te kijken. Muhahaha!)

Als ik alleen naar het tweede deel van dit seizoen kijk, zou Gotham makkelijk een 8,5 kunnen scoren. Maar het is een review van het héle tweede seizoen waardoor dat cijfer toch wel enigszins terugzakt. Als Gotham het niveau van het einde vast weet te houden, zit er volgend jaar misschien toch een hoog cijfer in! En met een cliffhanger van deze proportie, kan het bijna niet misgaan!

Een 7,5!

Over de auter, Henk Vernout

Henk Vernout
Toen Henk, voor sommigen beter bekend als Hangmat, eind 2013 een account aanmaakte op mijnserie.nl, wist hij nog niet dat zijn liefde voor series uit zou groeien tot een ware serieverslaving. Hij houdt van alle genres, maar voelt zich in het bijzonder aangetrokken tot fantasy en sciencefiction, en vindt 'Hannibal' en 'Penny Dreadful' de beste series die er ooit zijn gemaakt. Toen eind mei 2015 duidelijk werd dat er gezocht werd naar nieuwe recensenten, zat er, als serieverslaafde, maar één ding op: zijn (soms kritische) blik op series delen met anderen! En sindsdien doet hij dat met enorm veel plezier!
Bekijk profiel van Henk Vernout