8.5
Jessica Dillema geeft "Gotham - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 23 september 2014.
0
0

Gotham - Eerste aflevering

Gotham; de serie waar vooraf al enorm hoge verwachtingen van waren. Ik ging dus ook met grootse verwachtingen deze eerste aflevering in. Hoge verwachtingen zijn gevaarlijk voor een serie. De kans dat het tegenvalt wordt hierdoor des te groter. Hoewel ik in het begin van de aflevering het gevoel had dat Gotham de verwachtingen niet waar zou maken, was ik aan het eind van de aflevering wel tevreden met wat ze hebben neergezet.

De aflevering begint met een jong meisje (Camren Bicondova) dat melk jat; de toekomstige Catwoman. Terwijl we haar volgen zien we plots de schokkende gebeurtenis waarmee Batmans verhaal begint: de moord op Thomas (Grayson McCouch, As the World Turns) en Martha (Brette Taylor) Wayne. Ze waren samen met hun zoon Bruce Wayne (David Mazouz, Touch) onderweg naar huis na een gezellige avond in de bioscoop, maar worden overvallen en Thomas en Martha laten het leven.

Niet veel later schakelen we over naar het politiebureau waar een crimineel zijn handen heeft weten te leggen op het pistool van een agent en James “Jim” Gordon (Benjamin “Ben” McKenzie, The O.C.) wordt geïntroduceerd. Jim is de nieuwe partner van Harvey Bullock (Donal Logue, Grounded for Life). Harvey heeft duidelijk een drankprobleem en de manier waarop hij zaken afhandelt is niet helemaal pluis. Wanneer hij erachter komt dat het Thomas en Martha Wayne zijn die neergeschoten zijn wil hij de zaak stiekem proberen over te dragen, maar het is al te laat. Jim is al in gesprek met de getuige: Bruce.

Voor mijn gevoel komt de serie wat langzaam op gang en ook de gewoonlijke clichés zoals “Wees sterk” en “Ik zal degene die dit heeft gedaan pakken” komen langs. Dat hoort in het verhaal, zo begint het, maar bijster interessant is dat natuurlijk niet. Al zou ik zelf ook niet weten hoe je dat stukje interessanter had kunnen maken. Na een minuut of tien begint de serie voor mijn gevoel pas echt en is er echt wat actie.

Naast bekende personages zoals Bruce, zijn butler Alfred (Sean Pertwee) en Catwoman leren we ook andere bekende personages kennen. Zo zien we The Penguin/Oswald Cobblepot (Robin Lord Taylor) voorbij komen, maar Fish Mooney (Jada Pinkett Smith, Hawthorne) is degene die echt opvalt en dit heeft het personage te danken aan de actrice die haar speelt. Wanneer Jada Pinkett Smith in beeld is, is ze ook echt present en prettig om naar te kijken. Echter ook Oswald is goed gecast. Hij ziet er echt gestoord uit en maakt je nieuwsgierig naar zijn toekomstige ontwikkelingen. Ook zien we een glimp van Poison Ivy (Clare Foley) en The Riddler (Cory Michael Smith).

Maar nou heb ik het over al die andere personages, hoe zit het met de hoofdrolspeler? Ben McKenzie valt eerlijk gezegd wat tegen. Ik was groot fan van hem in The O.C., maar hier lijkt hij nog niet te leveren wat hij moet leveren. Hij kijkt de hele tijd vrij nors en praat met een redelijk lage stem wat mij deed denken aan hoe Batman praat om zijn eigen stem te verhullen. Hij spat nog niet van het scherm af, hopelijk doet hij dat wel in komende afleveringen.

Ook de chemie tussen Jim en zijn vriendin Barbara (Erin Richards, Breaking In) mist in de serie. Hun gesprekken en gedrag doet denken dat ze heel hecht zijn, maar voor mijn gevoel staan ze mijlen ver uit elkaar. Barbara heeft dan ook wat te verschuilen, maar toch zie ik hun liefde voor elkaar niet. Hoewel de actie verder mooi in beeld wordt gebracht is de schuddende camera terwijl we Jim Gordon in achtervolging zien niet prettig om naar te kijken.

In deze eerste aflevering lossen ze de moord op, komen ze erachter dat ze de verkeerde hebben en weten ze al direct wie degene is die bewijs geplant heeft bij deze “onschuldige” man. De politie is corrupt en er heerst een grote mate van criminaliteit. De basis is gelegd. Op een gegeven moment merk je echt dat ze spanning beginnen op te bouwen en wordt het moeilijker om weg te kijken van de tv. Aan het eind van de aflevering is de bond tussen Bruce Wayne en Jim Gordon gevormd en begint zijn missie tot het opschonen van de stad.

Hoewel de serie nog niet erg origineel is en er her en der nog wat verbeterpunten zijn vind ik de serie wel erg leuk en ben ik benieuwd naar meer. Ik heb de stripboeken niet gelezen, maar ik heb de films wel gezien. Gezien gezegd is dat Bruce Wayne nooit als Batman te zien zal zijn in de serie ben ik benieuwd hoe ze de serie interessant gaan houden. Wat in elk geval bekend is, is dat seizoen 1 zal focussen op de opkomst van The Penguin en zijn machtsstrijd met Fish Mooney.
Volg Gotham
Legend of Dark Knight: The Beginning...
Legend of Dark Knight: The Beginning...