Ron Schoonwater geeft "Grantchester - Seizoen 7" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 18 augustus 2023.
3
0

Grantchester - Seizoen 7

In weer een uitstekend seizoen van Grantchester staan de privébeslommeringen van de hoofdkarakters centraal.

Mrs. Chapman heeft privéproblemen die haar leven compleet op de kop zetten. Het heeft logischerwijs invloed op haar gedrag en haar omgeving. Haar man Jack maakt zich zorgen maar weet niet wat er zich afspeelt. De enige die haar bereikt is Leonard. Hij is degene die na alle gebeurtenissen in het vorige seizoen het meest te danken heeft aan de familie Chapman. Predikant Will Davenport is te druk met zijn liefdesleven om het te merken. Daarnaast is hij nog steeds op pad met inspecteur Geordie Keating om verschillende misdaden op te lossen. Die laatste zit middenin zijn verwerking van zijn dreigende scheiding met zijn vrouw. Geordie wordt naast zijn werk totaal opgeslokt door het terugwinnen van zijn grote liefde. De vraag is of zij daar wel op zit te wachten.

Grantchester
© ITV

Zoals eigenlijk altijd zijn het de onderlinge relaties die in Grantchester centraal staan. Elke aflevering kent – zoals altijd – een afgerond verhaal als het gaat om het oplossen van de misdaad. De rode draad is en blijft het privéleven van de hoofdrolspelers. Wat betreft sfeer schurkt de serie dicht aan tegen andere Britse series als Call the Midwife en All Creatures Great and Small (2020). Het kent een lieflijk en enigszins luchtig karakter maar er worden wel verschillende zware thema's behandeld. Het zorgt ervoor dat de serie er bij uitstek een is om de zinnen te verzetten. Even lekker ontsnappen aan de waan van alle dag.

Het kent een lieflijk en enigszins luchtig karakter maar er worden wel verschillende zware thema's behandeld.

Verder kent Grantchester een prima cast. Het acteerwerk is zoals het een Britse serie betaamt uitstekend. Of het nu gaat om de hoofdrolspelers of de vele gasten. Verder past de beeldvoering perfect bij de sfeer van de serie. Het geeft een romantisch beeld van het platteland van de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Die groene achtergrond vol met sfeervolle oude traditionele huizen en boerderijen geven de serie extra cachet. Het helpt de kijker om de moderne drukte van nu even te vergeten.

Grantchester
© ITV

Grantchester gaat vrolijk verder met waar het al zes seizoenen goed in is; een heerlijk ontspannend verhaal brengen. Daarbij wordt niet vergeten dat niet alles koek en ei is. Daar is veel aandacht voor zonder dat het de luchtige sfeer bederft. Dat is een grote kunst op zich. Het zorgt ervoor dat traumatische ervaringen niet leiden tot norse types of neerslachtige duisternis. Daar zijn andere series voor. Grantchester is van een andere orde. Zoals al eerder geschreven gaat het bij deze serie om een moment van ontsnappen aan de huidige tijd. Even lekker weg naar een andere tijd waarin romantiek en problemen een andere grootte hadden. Althans, als je een serie als Grantchester wil geloven.
Volg Grantchester
Episode 8
Episode 8