Wichita van Rijkom geeft "Grease: Rise of the Pink Ladies - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 11 april 2023.
4
0

Grease: Rise of the Pink Ladies - Eerste aflevering

In de prequel Grease: Rise of the Pink Ladies van de film Grease zien we hoe de Pink Ladies zijn ontstaan en hoe Rydell High eruit zag enkele jaren voor Sandy daar op school kwam.

Bijna iedereen kent de film Grease wel. Deze musical uit 1978 was destijds een groot succes en heeft tegenwoordig nog steeds een flinke schare fans. Ik ben ook groot fan en durf Grease zelfs mijn favoriete film aller tijden te noemen. Met een dubbel gevoel hoorde ik over het nieuws van de aangekondigde prequel serie. Enerzijds was ik enthousiast omdat Grease weer nieuw leven in werd geblazen maar anderzijds had ik zo mijn twijfels over de kwaliteit van dit verhaal. Zou deze serie het niveau van de originele film kunnen evenaren of zijn dit te grote schoenen om te vullen?

Het herkenbare sfeertje van Grease is gelijk aanwezig bij de eerste momenten van Grease: Rise of the Pink Ladies.

Op 7 april verschenen de eerste twee afleveringen van Grease: Rise of the Pink Ladies op streamingdienst SkyShowtime in Nederland. Het gehele eerste seizoen zal tien afleveringen bevatten die vanaf nu wekelijks op de streamingdienst zullen verschijnen. De eerste episode duurt een klein uur en is duidelijk een introductie. Alle belangrijke personages komen voorbij en we proeven als kijker alvast een klein beetje van de sfeer van de serie.

Grease: Rise of the Pink Ladies speelt zich af in het schooljaar van 1954 – 1955, vier jaar voor de gebeurtenissen in de film plaatsvonden. Jane (Marisa Davila, Super Giant Robot Brothers) is vorig schooljaar samen met haar familie vanuit New York verhuisd en kan maar moeilijk aarden op Rydell High. Daar is deze zomervakantie echter wel wat verandering in gekomen toen ze een relatie kreeg met klassenvoorzitter Buddy (Jason Schmidt). Nu de zomer ten einde loopt is het alleen de vraag wat erover zal blijven van hun connectie. Een buitenbeetje met een populaire jongen is immers een combinatie die niet gemakkelijk geaccepteerd wordt op Rydell.

Grease: Rise of the Pink Ladies
© Paramount+

Het herkenbare sfeertje van Grease is gelijk aanwezig bij de eerste momenten van Grease: Rise of the Pink Ladies. Van de kleding tot decors, aan alles is gedacht. Op het zang en acteerwerk valt niets aan te merken. Er is duidelijk inspiratie gehaald uit de film bij het maken van de musicalnummers voor de serie, al is de stijl soms iets te modern en Disney-achtig naar mijn mening. Er zijn originele teksten bedacht die passen bij het verhaal, en de cast de bekende intro Grease (Is The Word) laten zingen als eerste nummer is uitstekend gekozen.

Cynthia (Ari Notartomaso) droomt ervan om een T-Bird te zijn. Samen met Olivia (Cheyenne Isabel Wells), die de zus is van T-Bird leider Richie (Johnathan Nieves, Penny Dreadful: City of Angels), hangt zij dan ook vaak rond bij de jongens. Toch horen ze allebei er niet echt bij, al heeft dat in het geval van Olivia meer te maken met een schandaal dat vorig schooljaar heeft plaatsgevonden. De excentrieke Nancy (Tricia Fukuhara) doet ondertussen haar eigen ding en kleedt zich geheel naar eigen smaak, tot afgrijzen van haar klasgenoten.

In de eerste aflevering wordt een duidelijk verhaal neergezet met veel potentie.

De serie zelf is tot dusverre niet grappig, hoewel sommige liedteksten wel met een knipoog zijn geschreven. De ondertiteling daarentegen bracht mij wel aan het grinniken toen ik las dat ze het woord grease hadden vertaald naar pommade. Hoewel dit natuurlijk wel de letterlijke vertaling van het woord is vond ik het toch niet echt passen bij een klassieker die alom bekend is door de Engelse benaming. Het playbacken van de acteurs verdient nog wat werk en de scène waarin wordt autogereden was eveneens niet heel overtuigend neergezet. Toch zijn deze kritiekpuntjes zeldzaam in deze verder sterke start.

De huishoudles die op school gegeven wordt laat duidelijk zien dat Grease: Rise of the Pink Ladies zich in een andere tijd afspeelt. Toch is er in deze versie van Grease wel meer ruimte voor mensen met verschillende etnische achtergronden, iets wat in de film dan weer minder te zien was. Voor de fans van de film zitten er verschillende leuke verwijzingen in de serie. Zo zien we bijvoorbeeld de jonge Frenchy (Madison Elizabeth Lagares) en Rizzo (Emma Shannon) voorbijkomen en horen we een beetje over het ontstaan van hun vriendschap.

Mijn enthousiasme over Grease: Rise of the Pink Ladies is niet zo groot als die over de film. Toch wil dat niet zeggen dat de serie niet goed is. In tegendeel, het is een goede poging om het origineel te evenaren. In de eerste aflevering wordt een duidelijk verhaal neergezet met veel potentie. De casting ben ik eveneens tot nu toe zeer over te spreken. Met veel nieuwsgierigheid kijk ik dan ook uit naar de rest van dit seizoen.
Volg Grease: Rise of the Pink Ladies
Racing for Pinks
Racing for Pinks