7.5
anonymous geeft "Grey's Anatomy - Seizoen 5" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 5 januari 2014.
0
0

Grey's Anatomy - Seizoen 5

Grey’s Anatomy is één van de langstlopende series van ABC en wordt geschreven door Shonda Rimes. Al vier seizoenen lang worden Meredith (Ellen Pompeo), Christina (Sandra Oh), Alex (Justin Chambers), Izzie (Katherine Heigl) en George (T.R. Knight) gevolgd als chirurgen in opleiding in het Seattle Grace Hospital, met alle bijbehorende romantiek, stress en vooral veel drama. Seizoen vier eindigde niet echt met een tranentrekkende knal, zoals we van Shonda Rimes zijn gewend. Hierdoor was het extra spannend wat het begin van seizoen vijf zou brengen. Maar de grootste vraag was: vinden Meredith en Derek (Patrick Dempsey, Made of Honor) elkaar nu echt opnieuw?

Grey’s Anatomy seizoen vijf begint meteen met de rode draad van de serie en het punt waar seizoen vier mee geëindigd is; de romance tussen Meredith en Derek. Daarnaast wordt er ook nieuw bloed aan de cast toegevoegd. Leukste nieuwkomer is Owen, een Schotse oorlogsveteraan die net terugkeert uit Irak als traumachirurg. Hij levert het gehele seizoen een bittere strijd tegen PTSS (post traumatisch stress syndroom) en zijn rol krijgt een gouden en zwart randje door de ontluikende liefde tussen hem en Christina. De twee zeer harde karakters worden met een boeiend en dramatische verhaallijn naar elkaar toe gedreven en geven het seizoen de nodige drama die we van Grey’s gewend zijn. Het andere nieuwe cast lid is dr. Arizona Robbins (Jessica Capshaw), een vrolijke kinderarts die de leegte die Addison heeft achtergelaten een beetje opvult. Daarnaast zorgt de aanvulling van Arizona voor een nieuw bijzonder liefdesverhaal en voor de introductie van kinderopvang binnen Seatle Grace, iets waar Bailey (Chandra Wilson) haar eeuwig dankbaar voor is, en wie weet nog meer doctoren in de toekomst… Erica Hahn (Brooke Smith) verlaat dit seizoen de serie.

Het seizoen is vooral een stuk minder hak-op-de-tak dan de twee voorgaande seizoenen en ook alle personages lijken een stuk volwassener geworden. Nog belangrijker is waarschijnlijk dat er een betere balans is gevonden tussen emotie en drama. De romance tussen Meredith en Derek blijft denk ik altijd de rode draad van de serie, maar in seizoen vijf wordt er ook veel aandacht besteed aan het liefdes- en persoonlijke leven van de andere castleden. Vooral Izzie en Alex bepalen met hun romance dit seizoen de toon (gitzwart), mede door de terugkeer van Denny Duquette (Jeffrey Dean Morgan). Seizoen vijf draait voornamelijk om gevecht dat vaak geleverd moet worden om liefde en vriendschap te behouden of te overwinnen, wat natuurlijk perfect materiaal is voor flink wat drama, het thema wordt echter heel gedoceerd gebracht en er wordt dit keer ook genoeg tijd voor genomen.

Wat seizoen vijf eigenlijk heel sterk maakt zijn de laatste twee afleveringen. Pas helemaal op het einde valt het kwartje en worden alle verhaallijnen in één vloeiend interessante stroom bij elkaar gebracht. Het einde van het seizoen is daarom ook een echt Grey’s-einde te noemen en wederom hartverscheurend. Kortom, een sterk dramatisch en emotioneel volwassen seizoen overall en vooral een tranentrekkende, emotionele rollercoaster als finale. Klein pluspunt voor nu: seizoen zes is allang uitgezonden, dus hoef je deze keer geen hele zomer te wachten.
Volg Grey's Anatomy
Burn It Down
Burn It Down