Frederika Reihs geeft "Griselda - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Frederika Reihs op 2 februari 2024.
6
0

Griselda - Eerste aflevering

Vanaf de eerste scène wordt de sfeer gezet. Met aardse, warme tinten wordt iedere setting perfect gemaakt voor Griselda.

Griselda is de nieuwste hit van Netflix gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Deze miniserie volgt Griselda Blanco, ‘The godmother of cocaine’. Zij was een belangrijk persoon in de internationale drugshandel van Colombia. Het verhaal van Griselda speelt zich af in de late jaren ‘70 waarin ze vanuit Colombia naar Miami vluchtte en haar verhaal als drugsbaron begon. Netflix bestempelt de serie als een fictieve dramatisering die gebaseerd is op ware gebeurtenissen. In hoeverre we dus echt in het leven van Griselda Blanco duiken is nog maar de vraag, maar een ding is zeker. De serie is amper een week uit en heeft al veel lof ontvangen van de kijkers.

Griselda

Deze miniserie heeft gebruik gemaakt van enkele bekende namen. We zien Vanessa Ferlito, bekend uit de serie NCIS: New Orleans in de rol van Carmen Gutiérrez. Sofia Vergara neemt in deze serie niet alleen de hoofdrol aan maar is ook de uitvoerende producent van Griselda. Het bekende temperament van Sofia Vergara (Modern Family) past perfect in de rol van Griselda Blanco. We zien in deze eerste aflevering het ontstaan van drugsbarones Griselda. Hoe ze binnen probeert te komen in het drugsleven van Miami met een kilo cocaïne en vecht voor haarzelf. Een vrouw die eerst misschien niet waardig wordt bevonden en wordt afgewimpeld, maar die voet bij stuk houdt en vecht voor haar plek in die wereld. Een wereld waarin ze haar familie kan onderhouden en weg kan blijven bij haar man die haar maar gebruikt voor zijn eigen doelen.

Griselda

Vanaf de eerste scène wordt de sfeer gezet. Met aardse, warme tinten wordt iedere setting perfect gemaakt voor deze serie. Het sluit perfect aan bij de achtergrond van Griselda en het leven in zowel Colombia als Miami van die tijd. Hoewel Griselda genoeg geld had, zien wij dit niet terug in een rijk en luxe leventje. Ze leeft voor haar familie, om voor haar drie zoons te zorgen en haar leven is eerder gruwelijk en bloederig dan luxe. Het echte kartelleven wordt hier getoond. Hoewel het de vraag is hoeveel werkelijkheid is, geeft het ons een goed beeld van het leven van Griselda Blanco. Een zeer sterk begin van een interessante miniserie en zeker voor de fans van Narcos is deze een must.
Volg Griselda
Adios, Miami
Adios, Miami