7
Pascal Jans geeft "Griselda - Miniserie" een 7.
Geschreven door Pascal Jans op 25 Mei 2024.
4
0

Griselda - Miniserie

In de wereld van drugs zijn het voornamelijk mannen die de boventoon voeren. Echter is er ook een wat minder bekende dame die hier een neusje voor heeft. Maak kennis met de opkomst en ondergang van Griselda Blanco.

Series over drugsbazen en drugskartels zijn allang niet meer origineel. Neemt niet weg dat er mijns inziens in dit genre veel geslaagde series zijn gemaakt. Ik heb vele favorieten zoals Breaking Bad, Narcos, Ozark en Queen of the South. Ik vond het daarom leuk om te zien toen er informatie naar buiten kwam over Griselda. Persoonlijk had ik nog nooit van haar gehoord, maar een leuke toevoeging in dit genre ben ik altijd voor in. Dat het gebaseerd is op ware gebeurtenissen is een leuke bijkomstigheid. Het resultaat is echter wisselvallig te noemen.

Het verhaal volgt Griselda Blanco (Sofía Vergara, Modern Family). Zij is de vrouw van cocaïnesmokkelaar Alberto Bravo. Na een incident met haar man vlucht ze naar Miami om daar haar eigen drugsimperium op te tuigen. In Miami is al een gevestigde orde van drugsbaronnen. Hierdoor moet Griselda alles op alles zetten om haar dromen werkelijkheid te laten worden. Dit gaat helaas niet zonder slag of stoot.

Griselda

De serie speelt zich voornamelijk in Miami en Colombia af. De makers weten de jaren zeventig en tachtig op een prachtige wijze neer te zetten. Het hele sfeertje dat gecreëerd wordt nodigt uit om lugubere zaken voorgeschoteld te krijgen. Het gaat immers over drugs en dan zijn vergeldingen dagelijkse kost. Griselda moet zich staande zien te houden in een wereld waar voornamelijk mannen de boventoon voeren. Ze moet zich laten gelden en hierdoor komt een aaneenschakeling van vergeldingen opgang.

Griselda is een miniserie. Hierdoor word je als kijker in sneltreinvaart door de interessante geschiedenis van Griselda geloodst. Dit vind ik jammer, want er valt genoeg te vertellen over deze markante dame. In de serie begint ze met een kilo cocaïne aan de man te brengen en de volgende aflevering smokkelt ze al kilo’s cocaïne het land binnen. Het verhaal is fascinerend, maar door het snelle tempo krijgen de personages weinig kans om karaktergroei te tonen. Het moment dat Griselda aan de top staat is in de serie dan ook van korte duur. De politie maakt een klopjacht op haar. Door overmatig drugsgebruik wordt ze zelf paranoia en begint ze iedereen in haar eigen gelederen te wantrouwen. De periode van haar opkomst en de aftakeling had uitgebreidere aandacht verdient. Hierdoor had je denk ik een uitgebalanceerd geheel kunnen maken.

Wat niet meewerkt is de veelbesproken neus die ze haar hebben aangemeten.

Ik had van Sofía Vergara de verwachting dat ze een rol als deze aan zou kunnen. Daar ben ik nog steeds van overtuigd, maar ik moet bekennen dat ik haar vertolking van Griselda vond tegenvallen. Als je de geschiedenis van Griselda opzoekt dan verwacht je een daadkrachtige en zelfverzekerde vrouw. Daarnaast krijg je de indruk dat je te maken hebt met een brute misdaadbaas. Al deze eigenschappen weet Sofía twijfelachtig over te brengen. Dit komt voornamelijk tot uiting tijdens haar toespraken richting leden van haar kartel. Ze gebruikt ferme taal, maar het komt bij mij niet geloofwaardig over. Wat niet meewerkt is de veelbesproken neus die ze haar hebben aangemeten. Je hoeft maar naar de poster van deze serie te kijken om te begrijpen wat ik bedoel. De gehele serie blijft het bij mij opvallen en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Ik denk dat het goed is dat Netflix ervoor heeft gekozen om van Griselda een miniserie te maken. De serie heeft op deze manier te weinig omhanden om een langdurig traject aan te gaan. Ik heb het beschouwt als een heerlijk tussendoortje en het is ook niet meer dan dat. Voor liefhebbers van drugs gerelateerde series is het geen verspilde moeite en het geringe aantal afleveringen draagt hieraan bij.
Volg Griselda
Adios, Miami
Adios, Miami