anonymous geeft "Halt & Catch Fire - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 11 september 2015.
0
0

Halt & Catch Fire - Seizoen 2

Halt & Catch Fire (HACF) heeft in seizoen één bewezen dat het een tweede seizoen waard is en dat tweede seizoen kwam er dan ook.

In seizoen één maakten we kennis met Joe (Lee Pace, Pushing Daisies) Gordon (Scoot McNairy, Bones) en de ietwat rebelse Cameron (Mackenzie Davis). Deze drie-eenheid ging aan de slag en ontwikkelden een product dat eerder in die vorm nog niet op de markt was gebracht: de draagbare computer. De jaren tachtig waren de jaren waarin vernieuwing en muziek centraal stonden. Beiden spelen dan ook een grote rol in HACF. De grote hits komen voorbij en geven zo de serie echt het gevoel van de jaren tachtig. Daarnaast zal voor velen de kleding en de inrichting van de huizen een feest van herkenning zijn.

De jaren tachtig waren de jaren waarin vernieuwing en muziek centraal stonden.

Voor diegene die seizoen één gezien hebben, jullie herinneren je vast wel de opbloeiende relatie tussen de emotioneel gestoorde Joe en de rebelse Cameron. Zij bracht het beste in hem naar boven, hij gaf haar rust en een plek om zich veilig te voelen. Het was dan ook niet verrassend dat die twee uiteindelijk een liefdespaar vormden. Gordon werkte aan de inwendige computer en smeerde daarbij regelmatig zijn neusslijmvliezen met cocaïne. Zijn vrouw Donna (Kerry Bishé, Scrubs) zat ook in de computerwereld en zorgde in de tussentijd voor de twee dochters die het stel had.

Tot zover een korte samenvatting van seizoen één. Seizoen twee brengt heel wat nieuws, en niet alles is even leuk. We zijn een paar jaar verder en zowel Gordon als Cameron hebben een groot geldbedrag gekregen voor hun werk bij Cardiff Electric. Cameron en Donna zijn samen een bedrijf begonnen genaamd Mutiny; een bedrijf dat software voor online spelletjes ontwikkelt. Gebruikers daarvan kunnen via een netwerk tegen elkaar spelen. Een van de grote stappen in de richting van het internet en de software zoals we het nu kennen. Beide vrouwen werken hard aan een toekomst maar worden tegengewerkt door de problemen in hun leven.
Gordon betaalt een hoge prijs voor zijn drugsgebruik, wat een direct effect op Donna en op Mutiny heeft. Cameron gaat alleen door het leven nadat Joe haar met een gebroken hart heeft achtergelaten.

En dan heb ik het nog niet over Joe gehad. De man die emotioneel kapot is, die zo graag alles wil, maar niet in staat is emoties te tonen. Hij doet erg zijn best om ze vooral ook niet te voelen. Als het om Cameron gaat, merk je dat de emoties met hem aan de haal gaan en hij niet weet wat hij met zichzelf en zijn gevoel aan moet. Gevolg is dat hij gaandeweg nog meer mensen kwetst. Nadat hij in seizoen één de vrachtwagen vol met apparatuur in de fik steekt, zal het niemand verbazen dat hij geen rooie cent krijgt. Met zoveel plannen in zijn hoofd en met zo weinig middelen grijpt Joe uiteindelijk naar de meest voor de hand liggende opties: trouwen met de dochter van een man die een internationaal computerbedrijf runt.

Het zal mij niets verbazen als blijkt dat Joe één van de grondleggers is van het huidige internet- en computertijdperk

Tot zover een korte samenvatting van een heel goed tweede seizoen. Seizoen één wist me al te boeien en dit vooral door de komst van de computer, de muziek en de band die Cameron met Joe opbouwt. Joe is een intrigerend persoon, een man met een missie, die in zijn jeugd zo kapot is gemaakt. Het zal mij niets verbazen als blijkt dat Joe één van de grondleggers is van het huidige internet- en computertijdperk. Of HACF gebaseerd is op ware feiten, dat laat ik in het midden. Wel kan ik zeggen dat HACF een serie is die misschien veel minder kijkers heeft als dat het zou moeten hebben, een serie is die blijft boeien. HACF is niet alleen een serie voor computernerds en spelletjesliefhebbers. Het is vooral een serie die gaat over knokken om te overleven en hoe je staande te houden in een steeds sneller groeiende maatschappij.

Ik heb genoten van de acteerprestaties van alle acteurs. Er is niemand beter of minder goed dan een ander. Ze brengen een gevoel over en als kijker ga je mee in die emoties. Of er een derde seizoen komt van HACF is op dit moment nog niet duidelijk. Zoals het tweede seizoen eindigde kan het alle kanten op. Mocht er geen derde seizoen komen, dan heb ik daar vrede mee. Het verhaal heb ik namelijk in mijn hoofd al afgerond. Mocht er toch een derde seizoen komen, dan hoop ik dat het net zo goed wordt als seizoen twee. AMC levert met Halt & Catch Fire een serie af die door velen wordt vergeleken met Mad Man, het is een juweeltje dat nog door velen moet worden ontdekt .

Halt & Catch Fire
© AMC

Leuk feitje over de acteurs: zowel Scoot McNairy als ook Kerry Bishé hadden een rol in de Oscarwinnende film Argo. Daarin speelden ze ook een echtpaar.