Ron Schoonwater geeft "Heder - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 30 Maart 2023.
3
0

Heder - Seizoen 3

Spannend drama in Heder laat vergeten dat het gekozen thema misschien nog wat ver gezocht is.

Heder is een advocatenkantoor die zich richt op het beter maken van de wereld voor vrouwen. De vier vrouwelijke partners hebben zelf ook allemaal te maken gehad met (seksueel) geweld. Het zorgt ervoor dat ze alle vier gedreven en fanatiek zijn in de strijd tegen onrecht. In de eerste twee seizoenen bleek al dat ze deze strijd niet altijd binnen de kaders van de wet uitvechten. Het zorgt ervoor dat alle vier de vrouwen op verschillende manieren achtervolgd worden door hun eigen verleden. Dat levert forse complicaties en bedreigingen aan hun adres op.

Heder
© Discovery Channel (SE)

Het hoofdgerecht dit seizoen, naast de persoonlijke strijd, is een dreiging uit extreme hoek. Er is een beweging opgestaan die tegen de feministische principes vecht. Volgens deze theorie hebben vrouwen teveel te zeggen gekregen en is dit ten koste gegaan van de man. Die bedreiging moet volgens deze gedachtegang met geweld bestreden worden. Gezien de aard van Heder en haar partners is het niet meer dan logisch dat zij in het middelpunt van de strijd komen te staan. Hoewel het thema in de uitwerking wat ver gezocht lijkt zien we in de realiteit ook nog steeds een beweging die het niet zo nauw neemt met vrouwenrechten. In die zin kun je het hoofdgerecht zien als een uitvergrote fantasie met een hoog 'wat als' gehalte. Dat dit nodig blijkt is ook te zien in een serie als The Handmaid's Tale.

In die zin kun je het hoofdgerecht zien als een uitvergrote fantasie met een hoog 'wat als' gehalte.

Nu is Heder geen The Handmaid's Tale. Waar deze serie een grimmig toekomstperspectief schets vindt Heder plaats in het hier en nu. Het zorgt ervoor dat het gekozen thema nog wat ver gezocht lijkt. Aan de andere kant kan niemand ontkennen dat vrouwen nog steeds veel te maken krijgen met (seksueel) geweld. Hetzelfde geldt dat in de huidige maatschappij er nog steeds verschillend gekeken wordt naar man en vrouw. Dan zou wat nu nog voelt als te ver gezocht zomaar bittere werkelijkheid kunnen worden. Met dat in gedachte zorgt Heder ervoor dat ze een actueel thema urgenter en gevaarlijker maken.

Heder
© Discovery Channel (SE)

Feit is namelijk dat dit derde seizoen bol staat van de spanning. Het gevaar komt namelijk erg dichtbij. De ene partner wordt bedreigd en gemanipuleerd. De ander kan moeilijk omgaan met haar heftige verleden. De derde heeft problemen thuis. Alles wat ze thuis op haar dak krijgt lijkt ineens openbaar te worden. De laatste heeft vooral last van het aangaan van relaties. Dat zorgde al eerder voor problemen. Nu probeert ze dat wat aangetast is te herstellen, maar de vraag is of dit gaat lukken.

Het derde seizoen van Heder heeft een aantal belangrijke componenten waardoor het nog iets beter is dan de eerste twee seizoenen.

Het derde seizoen van Heder heeft een aantal belangrijke componenten waardoor het nog iets beter is dan de eerste twee seizoenen. Vooral de opgebouwde spanning en het feit dat die doordringt in het privéleven van de hoofdpersonen zorgt voor intensiteit. De belangrijkste acteurs zijn duidelijk (verder) gegroeid in hun rol. Het voelt heel natuurlijk aan wat ze doen. Mede dankzij de problemen die ze allemaal hebben. Hoewel een deel van die problemen wel heel specifiek en soms nogal ver gezocht zijn is het overgrote deel iets wat ons allemaal kan overkomen. In die zin is het derde seizoen van Heder gewoon prima. Het is niet voor niets dat ik een acht geef.
Volg Heder
Episode 6
Episode 6