6.5
Helgoned geeft "Hell on Wheels - Seizoen 2" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 26 november 2013.
0
0

Hell on Wheels - Seizoen 2

Vroeger moest de Nederlandse kijker DVD’s uit Amerika of Engeland halen om een serie te bekijken die (nog) niet op de Nederlandse televisie te zien was. Nu kun je series online volgen, vooruit-bekijken en een heel seizoen al vroegtijdig in de Nederlandse (web)winkels kopen. Hell on Wheels is niet op de Nederlandse televisie te zien, maar seizoen 2 ligt al in de winkels. Westernliefhebbers werden niet overladen met series de afgelopen decennia, dus het is mooi dat AMC inmiddels een vierde seizoen van deze westernserie heeft besteld. Daarmee loopt de serie al langer dan zijn beroemde westernvoorganger Deadwood en is het na The Walking Dead de meest populaire serie van AMC.

Centrale lijn in de serie is een spoorlijn. De eerste omvangrijke spoorweg ter wereld werd in Amerika aangelegd, de verbinding tussen de oost- en de westkust van de Verenigde Staten. Een spoorlijn van zo’n 2800 kilometer die gebouwd werd tussen 1863 en 1869 en vandaag de dag nog steeds dagelijks gebruikt wordt. De spoorlijn werd gebouwd door twee maatschappijen. Vanaf de westkust begon de Central Pacific Railroad te bouwen richting het oosten en vanaf het oosten, vanuit Omaha, begon de Union Pacific Railroad (UP) te bouwen richting het westen. Het westelijke project had last van obstakels als de Rocky Mountains en de opkomende goudkoorts. De oostelijke Union Pacific had meer last van indianen die niet blij waren met de aanleg van de spoorlijn over hun grondgebied. Deze televisieserie volgt hoofdrolspeler Cullen Bohannan (gespeeld door Anson Mount) die werkt bij laatstgenoemde spoorwegmaatschappij.

In het eerste seizoen stond het streven naar wraak van Cullen Bohannan voor de moord op zijn vrouw en dochter redelijk centraal. Dit wraakthema staat in het tweede seizoen niet meer centraal. In dit tweede seizoen is het zelfs heel lang de vraag wat Cullen nog bij het bouwproject houdt. Dat is een verstandige keuze van de makers van de serie. Seizoenen lang op zoek naar een moordenaar blijft natuurlijk niet boeien. Er zijn ook genoeg personages en verwikkelingen die de serie aantrekkelijk maken voor de kijkers.

De verblijfplaats van de werkers aan de treinverbinding verhuist steeds mee met de bouwwerkzaamheden. Dit mobiele dorp staat onder leiding van investeerder Thomas Durant (Colm Meaney, Star Trek: The Next Generation). Deze Thomas Durant was overigens in de werkelijkheid in 1863 ook één van de Amerikaanse financiers van het railproject. ‘The Swede’, het voormalige hoofd veiligheid van Thomas Durant is de belangrijkste tegenstander van Cullen. Hij raakt steeds meer losgeslagen dit seizoen en is bezig om zijn eigen profetische oorlog voor te bereiden. De belangrijkste medestander van Cullen is Elam Ferguson, gespeeld door Grammy-winnaar Common. Na Ice T en LL Cool J. is hij weer een voorbeeld van een rapper die succesvol de overstap maakt naar acteren. Belangrijkste gastrol dit seizoen is van Hollywoodactrice Virginia Madsen (Sideways, Firewall).

De Sioux indianen zorgen dit seizoen voor de meeste dreiging en actie. Ze blijven daarbij niet een dreiging op afstand, maar weten ook van binnenuit de nodige invloed uit te oefenen op het bouwgezelschap. Net als in het eerste seizoen werd er gefilmd in het Canadese Calgary. Dit levert mooie beelden op van deels redelijk ongerepte landschappen. Door het ruimere budget zijn de buitenopnames indrukwekkender in dit tweede seizoen. Ik vond de serie in de eerste afleveringen wat langzaam op gang komen. Na de eerste paar afleveringen word je als kijker toch goed in het verhaal getrokken, tot aan het dramatische einde van dit seizoen toe. Ik miste wel het element humor in de serie. Wat verder opvalt is dat, net als in de klassieke westernseries uit de jaren zestig en zeventig, de personages ook onder zware, smerige omstandigheden redelijk schoon en goedgekleed blijven. Mijn conclusie is dat Hell on Wheels een solide westernserie is, met genoeg actiescènes en interessante personages om te blijven kijken.

De Nederlandse DVD uitgave is prima, de tien afleveringen zijn verspreid over drie schijven. Het geluid is ook prima, de al in eerdere recensies geprezen muziek komt zo mooi tot zijn recht, net als diverse actiescènes. Ik was ook blij met de extra’s. Als start is dat een informatieve terugblik op het eerste seizoen. Er is verder een documentaire over het maken van de serie, een bezoek aan de set en bij elke aflevering is een kort achtergrondfilmpje (featurette) opgenomen.
Volg Hell On Wheels
Done
Done