Heroes Reborn - Eerste (dubbele) aflevering
6
Henk Vernout geeft Heroes Reborn - Eerste (dubbele) aflevering een 6.

Heroes, wat een fantastische serie vond ik dat. Ik mag mijzelf dan ook rekenen tot een fan van het eerste uur. Ook al werd de originele serie naarmate de seizoenen vorderden steeds slechter (tot het dramatische toe), ik was nog steeds laaiend enthousiast over het nieuws dat er een nieuwe Heroes serie kwam. Voldeed Heroes Reborn ook maar enigszins aan de verwachtingen?

Het moeilijke aan een remake is vaak de afweging die de schrijvers moeten maken tussen, aan de ene kant de oude fans die willen weten hoe het verder is gegaan met hun favoriete karakters, en aan de andere kant de nieuwe fans die niets willen weten over oude karakters. Ik moet zeggen dat Tim Kring, de bedenker van zowel Heroes als Heroes Reborn, dat op een goede manier heeft weten te doen. Ik, als oud Heroes fan, werd erg enthousiast van de kleine ‘easter eggs’ die verstopt zaten in de eerste aflevering van de nieuwe serie. Toch denk ik dat nieuwe kijkers zich niet enorm gestoord hebben aan deze kleine verwijzingen; een goede afweging dus.

Heroes Reborn
© NBC

De serie draait om een wereld waarin EVO’s (Evolved Humans) worden gezocht en gedood. De gewone mens moet, voor het grootste deel, niets hebben van deze evo’s. Het is duidelijk wat de serie voor wereld wil neerzetten. Er komen de eerste aflevering een hele hoop karakters aan bod, en daar gaat het juist mis.

Behalve Noah Bennet (Jack Coleman, Castle) en Tommy (Robbie Kay, Once Upon A Time) wordt eigenlijk geen enkel personage fatsoenlijk geïntroduceerd. Er ontstaat een wirwar van personages die allemaal in de eerste aflevering gepropt zijn. Het probleem wat daarnaast ontstaat, is dat je met geen enkel persoon een band vormt. Het interesseert je eigenlijk nog niets wat er met de persoon gebeurd. Dat is vervelend als er momenten zijn waarop er juist geleund wordt op zo’n band, aangezien het personage in levensgevaar is.

Verder is het verhaal wat Heroes Reborn probeert neer te zetten ook nog totaal niet fascinerend of intrigerend. (En wat een pijn deed mij dat!)
Het acteerwerk is verder matig en de special effects zijn soms erg goed, terwijl er andere bijzitten die nagenoeg tenenkrommend zijn.

Mijn voorlopige conclusie voor deze nieuwe serie is niet heel positief. Het is een serie met een rijk verleden wat, als ze het op de juiste manier gebruiken, een enorm voordeel kan vormen. Daarnaast hoop ik dat ze de komende afleveringen wat beter omgaan met hun personages. Misschien is hen het zogenoemde ‘overcrowded-pilot-syndrome’ overkomen; het veel te vol stoppen van de pilot. Ik hoop dat het dat is, en de komende afleveringen dan ook beter worden; anders haak zelfs ik af.

...niet heel positief...

P.S. Ik heb het steeds over de ‘eerste aflevering’, waarmee ik eigenlijk refereer aan de eerste twee afleveringen die direct na elkaar werden uitgezonden.

Over de auteur, Henk Vernout

Henk Vernout
Toen Henk, voor sommigen beter bekend als Hangmat, eind 2013 een account aanmaakte op mijnserie.nl, wist hij nog niet dat zijn liefde voor series uit zou groeien tot een ware serieverslaving. Hij houdt van alle genres, maar voelt zich in het bijzonder aangetrokken tot fantasy en sciencefiction, en vindt 'Hannibal' en 'Penny Dreadful' de beste series die er ooit zijn gemaakt. Toen eind mei 2015 duidelijk werd dat er gezocht werd naar nieuwe recensenten, zat er, als serieverslaafde, maar één ding op: zijn (soms kritische) blik op series delen met anderen! En sindsdien doet hij dat met enorm veel plezier!
Bekijk profiel van Henk Vernout