9
Ron Schoonwater geeft "Hidden (Craith) - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Ron Schoonwater op 26 januari 2021.
4
0

Hidden (Craith) - Seizoen 2

Een ijzersterk cinematografische serie met een uitstekend verhaal. Het dorre landschap en de grijze luchten op de achtergrond helpen om de sfeer van armoede en uitgeleefde en vervallen woningen indrukwekkend neer te zetten. Hidden (of 'Craith' in het Welsh) zet een troosteloze sfeer neer die past bij het verhaal. Veel kleur is er niet te zien. Het is grauw en vaak kleurloos. Net als het leven van de karakters van dit tweede seizoen. Het is leven om te overleven. We spreken vaak over Nordic Noir, maar als we Hidden - en bijvoorbeeld ook Hinterland - bekijken dan is het duidelijk dat Welsh Noir wat mij betreft inmiddels de overtreffende trap is.

In Hidden speelt inspecteur Cadi John de centrale rol. Ze worstelt met de situatie na de dood van haar vader. Haar verhouding tot haar twee zussen is ongemakkelijk. Ze kiest ervoor om haar leven te vullen met haar werk. Dat is haar eerste prioriteit. Dat haar familie en directe naasten daar nog wel eens mee stoeien, lijkt langs haar heen te gaan. In haar werk is ze eigenzinnig zonder dat ze de relatie met anderen verliest. Haar samenwerking met collega DS Owen Vaughan verloopt daardoor over het algemeen vlekkeloos. Owen worstelt met zijn nieuwe status als vader. De relatie met zijn vrouw is labiel en gebrekkig. Ergens voelen ze zich afhankelijk van elkaar, maar de echte liefde lijkt verdwenen.

Hidden (2018)
© S4/C

In Hidden wordt ook ruimte gegeven aan het verhaal van de daders. Als kijker hoef je dus niet tot op het einde op het puntje van je stoel te zitten om te ontdekken wie het gedaan heeft. Wel blijft tot ver in het verhaal onduidelijk wat er precies is gebeurd. Hidden gaat dan ook meer om het drama van de mensen zelf. Het is een inkijkje in het maatschappelijke leven van mensen die stoeien met het leven van alledag. Dit is tevens de grote kracht van deze serie. Er wordt een beeld gegeven van mensen die het om verschillende redenen niet makkelijk hebben, maar het zijn alledaagse en herkenbare problemen. Het sterkste punt vind ik dat het niet als een aanklacht of excuus gebracht wordt. Er valt geen onvertogen woord over het systeem dat deze mensen in deze situatie gebracht heeft. Er wordt ook niet gezocht naar een excuus om de daders te verschonen van hun daden.

Hidden is wat mij betreft een van de beste televisieseries van dit moment.

In dit seizoen gaat het om een vader en dochter die een garage runnen. De overleden moeder heeft een gat geslagen in hun leven. De zaken gaan niet florissant, maar ze runnen het. Ze hebben hun oude huis tegenover de garage verhuurd aan een man die een ingetogen leven leidt. Iemand die liever op zichzelf is. Daarnaast staat een groepje jongeren centraal. Ze hebben elkaar gevonden door de omstandigheden waarin ze zitten. De een heeft een moeder die regelmatig foute vriendjes over de vloer heeft en een alcohol probleem lijkt te hebben. De ander is mantelzorger, maar heeft ook een broer die bekend staat om het dealen van drugs. De derde van het stel woont samen met zijn gescheiden moeder en jongere broer. Hij oogt onzeker en lijkt een zware last met zich mee te dragen.

Hidden (2018)
© S4/C

Hidden is een geweldig drama. Het beste aan deze televisieserie is dat alles zo naturel overkomt. De acteurs zijn de personen die ze spelen. Het acteren is van uitzonderlijk hoog niveau. De geschoten beelden, het landschap en de staat van de woningen helpen mee om een goed beeld te schetsen van mensen die stoeien aan de onderkant van de samenleving. Het voelt soms wat uitzichtloos maar niemand klaagt daarover. Daarvoor is geen tijd. De mensen zijn bezig met overleven en hun onderlinge relaties. Het blijft een verhaal dat voor veel mensen herkenbaar is, ook als het gaat om de gruwelijke daad en daden die daarop volgen. Manipulatie en groepsdruk zijn indringend in beeld gebracht. Het gebruik van het Engels en Welsh helpt om de authenticiteit van de serie te waarborgen. Hidden is wat mij betreft een van de beste televisieseries van dit moment.
Volg Hidden (2018)
Episode 6
Episode 6