8
Pascal Jans geeft "Hijack - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Pascal Jans op 2 april 2024.
9
0

Hijack - Seizoen 1

Het zal je maar gebeuren. Je stapt in een vliegtuig richting Londen en plotseling maak je in Hijack onderdeel uit van een vliegtuigkaping. Wees gerust, want wellicht schiet Idris Elba te hulp als meester onderhandelaar.

Als ik zie dat een film of serie Idris Elba in de cast heeft zitten dan betekent dat voor mij dat de kans groot is dat ik het ga kijken. Deze gedachtegang was ook van toepassing op de serie Hijack. Ik vind dat Apple TV+ hoogwaardige series aflevert en in combinatie met zo’n fantastische acteur moet het haast wel een geslaagd project worden. Wat mij betreft is dat zeker het geval. Hijack is een spannende thriller die je tot het eind geboeid blijft aanschouwen.

Als vlucht KA29 tijdens een zeven uur durende reis van Dubai naar Londen wordt gekaapt, probeert Sam Nelson (Idris Elba, Luther) – een talentvolle bedrijfsonderhandelaar – zijn vakkennis toe te passen om iedereen aan boord te redden. Wat volgt is een psychologisch spelletje tussen de kapers en Sam, terwijl aan de grond een klopjacht gaande is om te achterhalen wie de kapers zijn en wat hun motieven zijn.

Je wilt ontzettend graag weten hoe het verder gaat na weer een spannende afsluiting van een aflevering.

Als je ziet dat het verhaal over een vliegtuigkaping gaat dan denken jullie vast hetzelfde als wat ik in eerste instantie dacht. Dit heb ik al zo vaak gezien, kom eens een keer met iets vernieuwends. Toegegeven als als doorgewinterde seriekijker kun je wel raden hoe het seizoen gaat eindigen. Desalniettemin weten de makers jou als kijker door de serie heen te verrassen met verfrissende plotwendingen. De spanning die dit oplevert resulteert in een hoog doorkijk gehalte. Je wilt ontzettend graag weten hoe het verder gaat na weer een spannende afsluiting van een aflevering. Als je dit kunt bewerkstelligen als makers dan doe je toch iets goed.

Eén van de redenen die bijdraagt aan de kwaliteit van de serie is dat iedere aflevering daadwerkelijk een uur van de vlucht in beslag neemt. Hierdoor zit de vaart er lekker in en wordt de serie niet onnodig lang gerekt. Daarnaast steelt Idris Elba de show. Met zijn charisma pakt hij je helemaal in met ieder moment dat hij in beeld verschijnt. Hij zorgt er eigenhandig voor dat de serie spannend blijft door onvoorspelbaar te zijn. Je weet niet wat je aan hem hebt. Probeert hij nu vrienden te worden met de kapers en zijn eigen hachje te redden of is hij toch op de hand van de passagiers?

Hijack
© Apple TV+

Bij sommige dingen in de serie kun je vraagtekens bij plaatsen. In het echte leven zal je niet zo snel aanknopingspunten kunnen vinden in de jacht op de kapers. Daarbij zal een vliegtuig die verdachte handelingen verricht normaal gesproken niet zo makkelijk bepaalde controlepunten voorbij kunnen gaan. Als je hier bij stil gaat staan dan zou je jezelf daar aan kunnen irriteren. Ik zou er voor kiezen om in business class achterover te leunen en te genieten bij wat je voorgeschoteld krijgt.

Al met al is het een zeer geslaagde miniserie. Ik zeg miniserie, omdat dit oorspronkelijk zo gecommuniceerd en de bedoeling was. Kennelijk was de serie zo’n groot succes voor Apple TV+ dat zij zich hebben bedacht en met een tweede seizoen gaan komen. Wat mij betreft had het bij een miniserie mogen blijven. Ik ben benieuwd of de makers met het concept voor deze serie er nog een onderhoudend en verfrissend seizoen uit kunnen persen. Door Idris Elba geef ik het hoe dan ook een kans.
Volg Hijack
Brace Brace Brace
Brace Brace Brace