8
Frederika Reihs geeft "His Dark Materials - Complete serie (blu-ray)" een 8.
Geschreven door Frederika Reihs op 28 Mei 2023.
7
0

His Dark Materials - Complete serie (blu-ray)

De complexiteit uit de boeken heeft zeer goed stand gehouden in de verfilming. Waar het soms in spanning wat gebrekkig is, maakt His Dark Materials het goed met een fantastische verhaallijn en prachtige special effects.

Inmiddels is de serie His Dark Materials compleet. Seizoen 3 is afgerond en daarmee is dit het laatste seizoen van deze serie. De serie is bewust op het tempo van de boeken gemaakt, welke ook bestaat uit drie delen. Elk seizoen laat het verhaal van een boek zien. His Dark Materials is een fantasyserie dat zich afspeelt in een alternatieve wereld. Hoewel het zich in Oxford afspeelt, bevat de serie prachtige magische details en locaties waar ze heen gaan die niet zo tastbaar zijn als de plek waar Jordan College gevestigd is. Iedere personage in deze serie wordt vergezeld door een Daemon, een dier die de ziel van de persoon moet vertegenwoordigen. Waar de originele film The Golden Compass vele gebreken vertoonde, is deze drie seizoenen lange serie een prachtige en waardige verfilming van de trilogie geschreven door Philip Pullman.

His Dark Materials
© BBC One

In de serie volgen we Lyra (Dafne Keen, Refugiados), een wees die woont op het Jordan College. Wanneer Lyra op zoek gaat naar haar vermiste vriend, leert ze waarom er zoveel kinderen uit haar omgeving worden ontvoerd. Dit resulteert in een zoektocht naar Dust, waarbij ze samen met haar beste vriend Will Parry (Amir Wilson) op onderzoek uitgaat. Will komt hierin nog goed van pas, want hij heeft een mysterieus mes waarmee hij tussen werelden kan reizen via de vensters die hij maakt. Op hun mysterieuze zoektocht ontdekt Lyra wie haar ouders zijn.

In het eerste seizoen merk je dat ze de serie wat duidelijker hebben gemaakt, voor ons als kijker, door wat details uit het tweede boek erbij te betrekken. Het eerste seizoen is daardoor heel sterk, maar het resulteert er wel in dat er weer minder details in het tweede seizoen zitten die voor spanning zorgen. Het tweede seizoen is om deze reden ook wat korter uitgevallen. Doordat de serie zich in een voor ons onbekende wereld afspeelt is er in het eerste seizoen veel informatie nodig om ons een volledig beeld te kunnen geven. Dit maakt het verhaal erg rommelig. Gelukkig weten de makers de rust weer terug te pakken en kun je in het tweede seizoen weer terug op adem komen om je schrap te zetten voor het derde en laatste seizoen. Het derde en laatste seizoen heeft bijna iets poëtisch. In beeld en dialoog hebben de schrijvers er weer iets prachtigs van gemaakt waardoor het heel spijtig is dat we afscheid moeten nemen van deze serie. Het derde en laatste seizoen is wat chaotischer waardoor de verhaallijn langzamerhand wat onduidelijk begint te worden en je echt goed moet opletten tijdens de dialogen, anders mis je belangrijke details. Het fijne is wel dat ze in de laatste aflevering goed de tijd nemen om het verhaal af te ronden. Het is geen open einde maar het is mooi afgewerkt.

His Dark Materials
© BBC One

De complexiteit uit de boeken heeft zeer goed stand gehouden in de serie. Waar het soms in spanning wat gebrekkig is, maakt de serie het goed met een fantastische verhaallijn en prachtige speciale effecten. De vertoning van de Deamons en de ijsberen maken dat deze fantasyserie heel intens aanvoelt. Ook de emoties zijn zeer sterk. Dit is vooral te zien in Marisa Coulter (Ruth Wilson, Luther) waarbij de grens tussen goed en kwaad flinterdun is en in een seconde kan omslaan.

De blu-ray bevat meer dan alleen de drie seizoenen. Het zit boordevol extra’s die het verhaal nog meer tot leven brengt. Achtergrond over hoe het verhaal is gemaakt, hoe ze de personages tot leven hebben gebracht, extra inzichten in belangrijke plaatsen in het verhaal, er zit zoveel moois bij dat je als echte fan van de serie niet wil missen. Het enige jammere is wel dat uitsluitend het eerste en tweede seizoen bonus content heeft, bij het derde seizoen zijn er geen extra’s toegevoegd aan de blu-ray.
Volg His Dark Materials
The Botanic Garden
The Botanic Garden