8.5
anonymous geeft "Hollands Hoop - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 4 Oktober 2014.
0
0

Hollands Hoop - Eerste aflevering

"Je oogst wat je zaait." Dat blijkt het motto van de nieuwe achtdelige Nederlandse dramaserie Hollands Hoop die sinds afgelopen zaterdag te zien is op NPO 2. De serie vertelt het verhaal van forensisch psychiater Fokke Augustinus (Marcel Hensema, Penoza) die door een erfenis verplicht en ongewild een carrière als drugshandelaar in zijn schoot krijgt geworpen.

In de eerste aflevering zien we de dagelijkse gang van zaken van Fokke instorten. Hij wordt gebeld en krijgt te horen dat zijn vader is overleden. Ondanks dat gaat hij toch gewoon naar zijn werk, waar zijn cliënt doordraait en waardoor zijn aanpak bekritiseerd wordt. Hij neemt ontslag, om er thuis vervolgens achter te komen dat er een brand heeft gewoed in de kamer van zijn zoon. Dat is pijnlijk voor Fokke. Het is veroorzaakt door een legale maar onhandige wietteelt van zijn zoon. De spanning loopt op als Fokke wil vertellen dat zijn vader is overleden maar zijn vrouw hem in de rede valt en vertelt dat ze wil scheiden. Ondanks alles gaan ze naar de boerderij van Fokke’s vader in Groningen om zaken rond de dood van Fokke’s vader te regelen. Dat is waar de ellende begint.

Al tijdens het filmen van de serie werd er lovend over Hollands Hoop gesproken. Ook bij de voorpremière waren de reacties lovend. De meesten vonden dat Hollands Hoop iets is wat je moet zien, dat Hollands Hoop één van de beste series is van Nederlandse bodem. Al deze uitspraken maken de verwachtingen hoog. Dat heeft invloed op hoe je een serie bekijkt, maar ik heb geprobeerd om er neutraal in te stappen.

Een eerste aflevering is bepalend, maar nietszeggend. Dat spreekt elkaar tegen, maar toch is het zo. Een eerste aflevering zet de sfeer neer. Ga je van die sfeer houden of niet? Geeft het reden om de volgende week weer te kijken? Een eerste aflevering introduceert de karakters en de situatie waarin ze zich bevinden. Dat is niet het spannendste deel van de serie omdat het verhaal pas kan beginnen als het geïntroduceerd is. Ik vind dat Hollands Hoop zich voor een eerste aflevering goed heeft neergezet. Het verloopt vrij snel en het kijkt fijn. Het geeft een realistisch beeld van een gezin waar niet alles even soepel loopt. Fokke ziet de boerderij als een kans om opnieuw te beginnen en zijn verhouding met zijn gezin te verbeteren, totdat een wietplantage naast de boerderij wordt ontdekt.

Eerlijk is eerlijk, ik had het iets spannender verwacht. De ze aflevering was meer een drama dan een crime serie. Waarschijnlijk komt dat onderdeel nog en ligt dit aan 'het eerste aflevering probleem'. De serie is als illegale wietplantage/crime serie gepromoot. Dat maakt het in mijn optiek niet helemaal waar. Had er gedurende de aflevering wat beelden van de wietplantage en de telers tussen gestopt waardoor je jezelf zou gaan afvragen; wat is dit?! En dat dan in de laatste aflevering de vraag zou worden beantwoord. Veel mensen die deze eerste aflevering hebben gekeken wisten door de promotie al waar het over zou gaan. Geef ze dat dan ook. De eerste aflevering is bepalend voor veel mensen. Dat is geen doorn in het oog, maar wel een kritiekpuntje.

Ik ben erg benieuwd naar wat nog komen gaat. Je merkt aan alles dat deze serie wel eens een nieuw pareltje zou kunnen worden van de publieke omroep, ze hebben al drie nominaties in de Gouden Kalf competitie binnen gesleept, maar je weet nooit hoe het zal lopen. Aan de schrijvers ligt het niet. Franky Ribbens, die eerder voor de veel geprezen serie Penoza heeft geschreven, heeft de serie geschreven. Ook zal het niet aan de cast liggen die in mijn optiek allemaal professioneel en geloofwaardig acteren. Marcel Hensema (Penoza, Cop vs. Killer) laat zien dat hij een hoofdrol waardig is. Kim van Kooten is een actrice die ik veel meer in films en series zou willen bewonderen en Peter Paul Müller zet op een perfecte en mysterieuze manier een stereotype neer. Ook jong talent Martijn Lakemeijer en de meiden die de twee dochters spelen zijn absoluut getalenteerd. Van Cynthia Abma hebben we nog niets gezien. Zij komt er in de tweede aflevering bij.

Aan de serie Hollands Hoop zijn de NTR, VARA en VPRO verbonden. Ik zou zeggen: blijf kijken, want dit kan zo maar een serie zijn die met er een Gouden Kalf vandoor gaat. En dan maar Hollands hopen op remakes in het buitenland, zoals gebeurde bij Overspel en Penoza. Hollands Hoop is elke zaterdag avond om 21:05 uur te zien bij NPO2.
Volg Hollands Hoop
De slager van Hensema
De slager van Hensema