5.5
Bo Verhoef geeft "Hollywood (2020) - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 11 Mei 2020.
3
4

Hollywood (2020) - Eerste aflevering

Netflix kondigde een nieuwe serie aan over een groep acteurs en filmmakers uit de Gouden Periode van Hollywood net na de Tweede Wereldoorlog. De serie is gecreëerd door Ryan Murphy en Ian Brennan (bedenkers en schrijvers van Glee). Met die beschrijving in mijn achterhoofd begon ik met kijken. Ik was heel erg bang voor een serie zoals Soundtrack, waar iedereen te pas en te onpas in zingen zou uitbarsten. Met Murphy als producer zou je dat in ieder geval kunnen verwachten. Je kunt je dus voorstellen dat ik aangenaam verrast was toen ik na veertig minuten kijken nog geen enkele zang- en dansscène voorbij had zien komen. Misschien komt dat nog, misschien niet, maar je wordt er in ieder geval niet mee doodgegooid in de eerste aflevering. Toch werd ik wel op andere manieren verrast…

Ik heb het gevoel dat de serie een beetje een serie is die je of helemaal geweldig vindt of waar je echt niet veel mee gaat hebben.

Hollywood is namelijk een miniserie van zeven afleveringen waar het naoorlogse verhaal van de filmwereld iets anders wordt verteld dan hoe het in de geschiedenisboeken staat. De underdogs van de samenleving uit die tijd (Afro-Amerikanen, Aziaten, homoseksuelen en vrouwen) krijgen in dit verhaal wel de kans om het ver te schoppen in het naoorlogse Hollywood. Dit zorgt voor een totaal andere kijk op de geschiedenis van de showbizz. Dat is wel even handig om te weten voordat je begint met Hollywood (2020), want het is dus nogal anders dan je je wellicht kunt herinneren van de verhalen over vroeger.

In deze eerste aflevering volg je Jack Castello (David Corenswet, The Politician), een veteraan die het wil maken als acteur en daarom elke dag probeert gecast te worden als figurant. Hij is een knappe man met een knappe vrouw en een baby op komst. Dat klinkt als een ideaal gezin, echter blijken ze grote geldproblemen te hebben vanwege de oorlog en het feit dat het moeilijk is om zomaar een goed betaalde baan te vinden. Wanneer Jack voor de zoveelste keer niet is gecast, ontmoet hij in een bar een lokale zakenman/pooier die een escortservice vermomd als pompstation blijkt te bestieren. Jack ruikt de kans op geld en gaat ervoor en vanaf dat moment ben ik de serie kwijt.

Ik vind dit geen goede eerste aflevering van een miniserie.

Na deze gebeurtenis gaat de serie bijna alleen nog maar over seks en zo snel mogelijk geld verdienen. Uiteraard ontstaan er ook mogelijkheden, omdat Jack door zijn nieuwe baan toevallig contact heeft met de belangrijkere mensen uit de showbizzwereld (dat gebeurt alleen pas helemaal aan het einde van de aflevering). Toch ben ik de link met Hollywood een beetje kwijt. Ik heb inmiddels gelezen dat de serie echt wel belangrijke thema’s aan bod laat komen en de eerste aflevering een soort van kennismaking met de karakters en de wereld zelf is, toch vind ik het geen goede eerste aflevering van een miniserie. Ik vind de karakters nog niet zo sprankelen, ik vind de verhaallijn nietszeggend en ik vind het eigenlijk allemaal een beetje voorspelbaar en afgezaagd. Ik heb het gevoel dat de serie een beetje een serie is die je of helemaal geweldig vindt of waar je echt niet veel mee gaat hebben. Ik val zeker onder die laatste groep. Ik laat deze serie in ieder geval even aan me voorbij gaan, totdat iemand me weet te overtuigen om verder te kijken.
Volg Hollywood (2020)
A Hollywood Ending
A Hollywood Ending