9.5
Jelle van de Steeg geeft "How to Get Away with Murder - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Jelle van de Steeg op 12 Maart 2015.
1
0

How to Get Away with Murder - Seizoen 1

De serie ging in een periode in première waarin veel andere series ook hun opwachting maakten. Het was dus vooral afwachten of deze serie zich wist te onderscheiden van de rest, en dat deed het al vanaf de pilot. Niet voor niets werd Viola Davis genomineerd voor een Golden Globe voor haar hoofdrol in deze heerlijke serie. Tevens stond de serie op plaats vier (!) in de top tien beste series van het afgelopen jaar volgens het Amerikaans Filminstituut (AFI). Dat is dan ook meer dan terecht als je het mij vraagt.

De serie is uitgezonden in twee delen. In het eerste deel zien we in elke aflevering een nieuwe rechtszaak opduiken voor Annalise Keating (Viola Davis, Prisoners) en haar twee assistenten Frank Delfino (Charlie Weber, 90210) en Bonnie Winterbottom (Liza Weil, Gilmore Girls). Haar kantoor is gevestigd in het huis van haar man Sam (Tom Verica, American Dreams), die les geeft. Naast dat haar man les geeft, doet Annalise dit zelf ook. Het is volgens haar geen rechtenstudie maar hoe je weg komt met moord, wat terug wijst op de titel. Wanneer er vier studenten worden aangewezen om haar te gaan assisteren bij zaken, komt er nog een verrassende vijfde student bij. Deze studenten zien we constant terug komen in de flashforwards: ze slepen een lijk voort door het bos in de nacht van het vreugdevuur. Al snel wordt duidelijk wie degene is die ze voortslepen en begint het grote mysterie. De studenten zijn Connor Walsh (Jack Falahee, Twisted), Michaela Pratt (Aja Naomi King, Black Box), Asher Millstone (Matt McGorry, Orange Is the New Black), Laurel Castillo (Karla Souza, Verano de amor) en de verrassende vijfde Wes Gibbins (Alfred Enoch, Harry Potter). Na negen afleveringen vol met cliënten voor Annalise, haar assistenten en de vijf studenten en een kijkje in het privéleven van alle hoofdrolspelers ziet de kijker waarom en wie diegene in het bos vermoord heeft.

Het tweede deel na de winter-break, laat zien wat de gevolgen van de moord zijn en hoe de hoofdrolspelers hiermee omgaan. Waren er in het eerste deel nog veel flashforwards te zien, ziet de kijker in het tweede deel van het eerste seizoen veel flashbacks. Deze flashbacks maken de geheimzinnige gebeurtenissen van de nacht van het vreugdevuur meer en meer duidelijk.

Bijzonder knap vind ik dat de serie elke aflevering blijft boeien. Ik had niet verwacht dat de spanning zo goed werd doorgetrokken naar de laatste zes afleveringen na de winterstop. Viola Davis zet een ijzersterke rol neer met in haar schaduw de rest van de hoofdrolspelers. Door hun eigen goede acteerprestaties weten zij zich knap staande te houden. De scène waarin Viola Davis als Annalise Keating niets zegt maar wel langzaam haar make-up verwijdert, heb ik ademloos bekeken en sloeg in als een bom. Een positieve bom wel te verstaan, de serie zette zichzelf daardoor namelijk alleen maar meer op de kaart. How to Get Away with Murder heeft zichzelf ook goed gedaan om de laatste twee afleveringen op dezelfde avond uit te zenden wat de spanning nog meer wist te versterken voor de kijker.

Zelf kijk ik nu enorm uit naar seizoen twee, maar helaas is hier nog geen precieze première-datum voor bekend. En nog even iets voor de mannen: pas op dat je niet verliefd wordt op Karla Souza die de rol van Laurel Castillo op zich neemt.
Volg How to Get Away with Murder
Stay
Stay