8.5
Jelle van de Steeg geeft "How to Get Away with Murder - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Jelle van de Steeg op 28 september 2014.
2
0

How to Get Away with Murder - Eerste aflevering

Het begint allemaal met een, zo lijkt het, groot feest. Een cheerleader wordt in de lucht gegooid en een groot vuur brandt. Vervolgens schakelt de serie over naar vier jonge mensen, zij staan gezamenlijk in een donker bos. Een van hun draagt een beeldje, een vrouw die een weegschaal draagt, zoals we die kennen uit een rechtbank. Ze discussiëren in hevige paniek over een moord. Bij deze scène pakt de serie mij direct.

Na de intro blikt de serie drie maanden terug. In de collegezaal maken alle studenten kennis met Annalise Keating (Viola Davis, Prisoners). Zij stelt zichzelf voor als Hoogleraar Strafrecht. Ze zegt haar les ‘How to Get Away with Murder’ te noemen, hetgeen wat de studenten zullen gaan leren. In de collegezaal laat de serie je kennis maken met verschillende studenten. Vier van deze studenten herken je direct, zij waren namelijk de vier mensen in het donkere bos bij de intro. In het begin van de les krijgen de studenten informatie over een misdrijf dat is gepleegd. Aan hun de opdracht deze zaak uit te zoeken en de verweerder te verdedigen in de rechtszaal. Degene die dit het beste doet wint een beeld. Niet zomaar een beeld, het is het beeld dat je aan het begin van de aflevering voorbij ziet komen.

Door de rest van de aflevering heen blikt de serie veel terug op het stuk in het bos. De vier studenten: Wes Gibbins (Alfred Enoch, Harry Potter), Michaela Pratt (Aja Naomi King, Four), Connor Walsh (Jack Falahee, Hunter) en Rebecca (Katie Findlay, Crash Site) slepen een lijk met zich mee. Het lijk is gewikkeld in een vloerkleed. Wie het lijk is wordt niet direct duidelijk. En dat voortslepen van het lijk gaat niet zonder problemen..

Langs de zaak die de studenten moeten verdedigen en het volgen van de vier studenten die een lijk voortslepen volgen we nog een, niet veel verhullende, verhaallijn. Deze verhaallijn gaat over een vermist meisje. In het begin is er niet erg veel duidelijkheid over dit meisje en er wordt tussen de studenten ook niet over gesproken.

De pilot van deze serie heeft mij enorm verrast. Afgelopen week zijn er heel wat series in première gegaan met als grootste Gotham. Zelf had ik ook het meeste verwacht van de pilot van Gotham maar voor mij ging How to Get Away with Murder daar even dik overheen. Het einde van de aflevering geeft nog een verrassende wending, en dat geeft het laatste zetje waardoor deze serie mij als wekelijkse kijker trekt.
Volg How to Get Away with Murder
Stay
Stay