6
Bo Verhoef geeft "Insatiable - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Bo Verhoef op 31 augustus 2018.
3
0

Insatiable - Eerste aflevering

Netflix Originals: ik ben vanaf begin af aan al fan. Er is voor mijn gevoel ook meer geschreven (positief en negatief) over deze series dan alle andere series bij elkaar. Of in elk geval wel voor de Netflix Originals die ik kijk. Ook Insatiable is zo’n serie waarover, voordat de serie überhaupt op Netflix stond, ontzettend veel is gepubliceerd. Ik wist letterlijk niks van deze serie, want ik wilde me laten verrassen. En verrast ben ik zeker. Ik dacht dat Insatiable weer een over de top Amerikaanse serie was over een meisje op een middelbare school, waar dan allerlei cliché dingen zouden gebeuren. Niets is minder waar. Ja, het gaat over een tiener die naar de middelbare school gaat. Maar de gebeurtenissen zijn alles behalve cliché en alles behalve standaard.

De serie draait om Patty Bladell (Debby Ryan), een tienermeisje met overgewicht die constant gepest wordt op school. We leren haar kennen als een ongelukkige tiener die zichzelf alleen maar blij kan maken met eten en films met Drew Barrymore er in. Als Patty vervolgens op school wordt geholpen door haar crush, denkt ze dat ze een kans bij hem maakt. Hij wijst haar echter af en dan begint de ellende. Als Patty buiten een benzinestation een chocoladereep eet, probeert een dakloze hem te stelen (“Het is niet alsof je het nog nodig hebt, dikzak”), wat haar ertoe dwingt hem in het gezicht te slaan. Hij slaat echter terug en Patty’s kaak wordt gebroken.

Dat blijkt Patty’s hele wereld te veranderen. Daar haar gebroken kaak zit ze namelijk maandenlang vast aan een vloeibaar dieet en je raad het al, ze is ineens slank geworden! De dakloze man spant echter wel een rechtszaak aan tegen haar. Patty krijgt een pro bono advocaat, Bob Armstrong (Dallas Roberts, the Good Wife), omdat “niemand geeft om dikzakken of daklozen”. Als Bob ziet dat Patty niet meer dik is, begint er bij hem een lampje te branden. Bob is namelijk niet alleen advocaat, maar ook een coach bij missverkiezingen en hij ziet in Patty een nieuwe ster. En zo begint Patty’s wraak op iedereen die haar ooit gepest heeft.

Gaat het nou om de wraak van Patty op haar klasgenoten of gaat het om haar reis naar het winnen van een missverkiezing? Eerlijk gezegd, ben ik er nog altijd niet uit

Omdat ik geen verwachtingen had, begon ik deze serie met een optimistisch gevoel. Het plot klonk best grappig, ondanks alle negatieve berichten erover, en ik ben gewoon gek op Netflix Originals. Maar toch ben ik teleurgesteld. Ten eerste werd ik vanaf minuut één gek van de nepaccenten in de serie. Waarom moet iedereen zo vreselijk irritant praten? Het is wel grappig hier en daar, maar ik snap nog steeds niet waar de serie heen gaat. Gaat het nou om de wraak van Patty op haar klasgenoten of gaat het om haar reis naar het winnen van een missverkiezing? Eerlijk gezegd, ben ik er nog altijd niet uit.

De andere karakters zijn wel goed uitgekozen en passen bij het verhaal en er wordt echt wel goed geacteerd, voor zover dat kan in deze serie. Ook snap ik dat Netflix wilde laten zien wat ‘fatshaming’ kan doen met een persoon. Toch vind ik het allemaal net iets te overdreven en vind ik de boodschap totaal niet goed overkomen. De serie kijkt wel lekker weg en ook de afleveringen na de pilot zijn wel vermakelijk. Toch vind ik het met de aflevering slechter worden en was de eerste aflevering misschien nog wel de beste.
Volg Insatiable
The Most You You Can Be
The Most You You Can Be