7
anonymous geeft "iZombie - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 28 april 2015.
1
0

iZombie - Eerste aflevering

Izombie vertelt het verhaal over een zombiechick die hersenen moet eten om nog enigszins normaal te kunnen functioneren. Omdat ik wel van een gezonde dosis morbiditeit en misdaad houd, heeft de serie bij mij al een streepje voor.

De serie vertelt het verhaal van Liv (Rose McIver, Once Upon a Time) die na een aanval wakker wordt in een lijkenzak, als zombie. Het verhaal start met een korte terugblik naar haar zombietransformatie en speelt zich vijf maanden na het voorval af. Ze werkt inmiddels niet meer als arts in opleiding maar in het mortuarium vanwege het ‘all you can eat’ buffet dat daar beschikbaar is. Ze heeft namelijk regelmatig trek in een heerlijke portie mensenhersenen. Haar ‘menselijkheid’ is gelukkig niet zichtbaar aangetast. Ze wil geen levende mensen verorberen, ze kan nog denken en redeneren en qua uiterlijk ziet ze er eigenlijk gewoon wat stoerder uit met spierwitte haren en een bleke huid.

Omdat ze bang is voor de veiligheid van de mensen om haar heen, heeft ze haar verloving verbroken en zich afgezonderd van haar familie. De enige die op de hoogte is van het feit dat ze een zombie is, is haar collega in het mortuarium dr. Ravi (Rahul Kohli). Hij kwam erachter dat alle hersenen van de overledenen die Liv had dichtgenaaid, niet meer aanwezig waren. Dr. Ravi is een vreemde snuiter die ontslagen is bij het CDC (instituut voor volksgezondheid in Amerika) omdat ze gek werden van zijn theorieën over ziekten en plagen die op de mensheid afkomen. Hij is erg enthousiast over haar zombiestaat, houdt haar fysiek in de gaten met onderzoeken en helpt haar met alle onhandigheden die het ‘zombie-zijn’ met zich meebrengt.

Wanneer Liv de hersenen van overledenen eet, krijgt ze hier als cadeautje ook hun herinneringen bij wat erg handig blijkt bij het oplossen van moorden. De tot nu toe onsuccesvolle moorddetective Clive Babineaux (Malcolm Goodwin, Breakout Kings) maakt gebruik van haar inzichten. Omdat hij denkt dat ze paranormaal begaafd is, betrekt hij haar bij interviews en het moordonderzoek. Een misdaadduo is geboren!

Het verhaal komt snel op gang en door dit tempo houdt het direct je aandacht vast. De co-spelers van Liv komen nog wel wat tweedimensionaal over en de dialogen lopen nog niet helemaal natuurlijk. Het karakter van Liv zelf is daarentegen wel uitgediept waardoor het enigszins bizarre concept van de serie toch goed te behappen is en je meegenomen wordt in het verhaal.

De dialogen zitten vol met heerlijke zombiehumor wat enorm veel goedmaakt. Bijvoorbeeld als Ravi erop aandringt dat Liv naar de politie moet gaan met de informatie die ze heeft verkregen van reeds opgegeten hersenen: “Liv, je hebt de temporale kwab van het meisje opgegeten. De potentiële moordenaar aangeven bij de politie is het minste wat je kunt doen.” Of wanneer de hoofdverdachte in de aflevering tegen Liv zegt ‘you could use some sun, young lady’ (je kunt wel een beetje zon gebruiken, jongedame).

Een leuk detail vind ik dat Liv bepaalde trekjes en vaardigheden overneemt van de persoon wiens brein ze heeft verorberd. Zo heeft ze in deze aflevering iedere keer de neiging om spullen te jatten en kan ze Roemeens praten (het slachtoffer was Roemeens en kleptomaan). Ik vind het moeilijk om een definitief oordeel over de serie te vellen. Het concept van de serie vind ik verfrissend, de dialogen zijn intelligent en humoristisch. Dat niet alle personages nog helemaal tot hun recht komen, kan in de volgende afleveringen nog veranderen. Omdat ik zeker potentie zie, heb ik besloten de volgende afleveringen te bekijken en een stevigere fundering te creëren voor mijn eindoordeel. Daarnaast vind ik het gewoon leuk!
Volg iZombie
All's Well That Ends Well
All's Well That Ends Well