Helgoned geeft "Johan Falk - Seizoen 2 (DVD)" een 6.
Geschreven door Helgoned op 20 december 2022.
2
0

Johan Falk - Seizoen 2 (DVD)

Het tweede seizoen van Johan Falk is sterk in de actiescènes, maar blijft als serie niet lang hangen.

In het eerste seizoen heeft Johan Falk (Jakob Eklund, Heder) afscheid genomen van Interpol en is teruggekeerd naar Zweden. Hij gaat daar werken voor een speciale eenheid in Göteborg die gespecialiseerd is in infiltratie in zware misdaadorganisaties. Dit tweede seizoen start met de terugkeer van Frank Wagner (Joel Kinnaman, House of Cards) de voormalige vaste infiltrant van Falk die gestopt was. Wagner wordt als horecaondernemer opnieuw de criminaliteit ingetrokken en dat betekent dat het pad van beide mannen elkaar weer kruist.

De zes afleveringen van dit tweede seizoen zijn allemaal op speelfilmlengte, variërend van 92 tot 102 minuten. Het team van Falk komt in deze afleveringen te staan tegenover rivaliserende bendes, krijgen de maken met een overval op een geldwagen door ex-militairen en een gruwelijk aflopende gewapende overval. De zaken worden ook persoonlijk, niet alleen door de terugkeer van Wagner, maar ook als de stiefdochter van Johan Falk wordt ontvoerd door haar vaders schuldeisers.

Johan Falk
© TV4

Ik vond dit tweede seizoen onevenwichtig aanvoelen. Het verschil in sfeer en verhaallijn ligt soms ver uiteen. De eerste aflevering vond ik het meest somber. De serie is gebaseerd op waargebeurde zaken van de Zweedse nationale veiligheidsdienst staat op de hoes aangegeven, de werkelijkheid is dus zo naargeestig en donker. Ik leefde ook niet echt mee met de belangrijkste hoofdpersonages. Johan Falk blijft zelfs na twee seizoenen een ongrijpbare man, waar het lastig is om sympathie voor te voelen. Daar staat tegenover dat de actiescènes sterk en overtuigend zijn. Het is echter geen serie die ik nog een derde seizoen ga kijken.

Johan Falk
© TV4

De afleveringen zijn op drie schijven opgenomen in deze DVD box. Dat levert goede beeldkwaliteit op. Er is alleen Nederlandse ondertiteling aanwezig en deze is prima. Er zijn geen extra’s helaas, alleen een boekje met de beschrijving van de Scandinavische series die Lumière in Nederland heeft uitgebracht. Dat boekje bevat ook een aantal korte interviews zoals met Sofia Helin (Bron/Broen) en Maya Ilsøe (Arvingerne) Dat vond ik te weinig voor een serie die ook op Netflix en MyLum te bewonderen is.
Volg Johan Falk
The End
The End