Sam Blaauboer geeft "Jujutsu Kaisen - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Sam Blaauboer op 4 april 2024.
3
0

Jujutsu Kaisen - Seizoen 2

Jujutsu Kaisen is een anime gebaseerd op de gelijknamige manga van Gege Akutami en geanimeerd door de welbekende MAPPA studio.

Na een succesvol eerste seizoen blijft Jujutsu Kaisen een andere kijk bieden op het zeer bekende Shōnen-genre. MAPPA, de animatiestudio achter Jujutsu Kaisen, heeft de zeer geprezen en langverwachte Shibuya Incident Arc in het tweede seizoen (eindelijk) tot leven gebracht. Ondanks problemen hier en daar, heeft het tweede seizoen enkele van de beste momenten binnen de anime tot nu toe. Maar is het genoeg om het stereotype van het Shōnen-genre te blijven doorbreken?

Het tweede seizoen begint met de nogal verwarrende, maar interessante, Hidden Inventory Arc, waarin het warrige en emotioneel beladen verleden van Gojo Satoru (Yūichi Nakamura, Goblin Slayer) en Geto Suguru (Takahiro Sakurai, Bungou Stray Dogs) wordt uitgelicht. Ik noem het verwarrend omdat, voor mij althans, de overgang naar het verleden nogal plotseling kwam. Ik herinner me dat ik seizoen één keek en nog steeds dacht dat Geto een van de schurken was. Eenmaal tot het besef gekomen dat dit geen alternatieve tijdlijn of 'What if'-arc was, genoot ik van deze flashback. Belangrijke en coole personages worden geïntroduceerd en filosofische idealen die de schurken opzetten beginnen te groeien, wat heel goed leidt naar de volgende grote arc, de Shibuya Incident Arc.

Jujutsu Kaisen
© MBS

Deze arc biedt een spannend, horrorachtig verhaal waar fans al lange tijd op wachten. Het Shibuya-incident is niets minder dan pure chaos en totale vernietiging, gecombineerd met dramatische personageontwikkeling en intense gevechten. Toch bleef er wat te wensen over. Het verhaal wordt geplaagd door een vreemde tijdlijn die meer verwarring veroorzaakt dan zou moeten. Het helpt ook niet dat de hoofdpersonages op het moment dat we ze eindelijke weer zien, gescheiden worden. Deze scheiding in verschillende teams stelt ons wel in staat om de gigantische vernietiging van Shibuya vanuit verschillende hoeken te zien, wat zowel goed als slecht is. Veel gevechten vinden plaats, elk met unieke choreografie en geweldige animatie.

de gevechten strekken zich uit over meerdere afleveringen en zijn allemaal tegelijkertijd, wat betekent dat de meeste afleveringen bestaan uit geweldige gevechten, terwijl er weinig ademruimte is voor het verhaal om echt te ontvouwen

Maar de gevechten strekken zich uit over meerdere afleveringen en zijn allemaal tegelijkertijd, wat betekent dat de meeste afleveringen bestaan uit geweldige gevechten, terwijl er weinig ademruimte is voor het verhaal om echt te ontvouwen.

Gelukkig zien de gevechten er, voor het grootste deel, erg goed uit. Wat een wonder is als je kijkt naar de slechte behandeling van de animators die aan de anime hebben gewerkt. Ik wil dit vermelden, omdat wanneer je het hebt over Jujutsu Kaisen seizoen twee, je spreekt over de slechte behandeling van animators door MAPPA. Week na week moesten animators werken met strakke deadlines, soms met slechts een paar uur om de aflevering voor uitzending af te ronden. Gelukkig zijn de animators zowel gepassioneerd als hardwerkend. En dat is te zien. Hoewel sommige gevechten geen achtergronden hebben of vrij eenvoudige personageontwerpen hebben, was elke aflevering van zo'n hoge kwaliteit dat het toch geprezen werd door de anime-community.

Jujutsu Kaisen
© MBS

Tijdens de vele goed geanimeerde gevechten en de karige verhaalmomenten brachten de stemacteurs de personages echt tot leven. In een arc die draait om pure chaos, totale vernietiging, dramatische personageontwikkeling en intense gevechten, waren de stemacteurs cruciaal bij het overbrengen van de emoties van de personages. Het is dan ook geen verrassing dat een van de redenen waarom het seizoen zo goed werd ontvangen, te danken is aan de stemacteurs. Vooral de stemacteurs achter Yuji Itadori (Junya Enoki, Demon Slayer), Sukuna (Junichi Suwabe, One Piece), Kento Nanami (Kenjiro Tsuda, Bungou Stray Dogs) en Mahito (Nobunaga Shimazaki, Baki Hanma) leverden enkele van hun beste prestaties.

Hoewel het tweede seizoen gevuld is met wilde momenten die rechtstreeks uit de manga komen, inclusief scenes die 1 op 1 zijn nagemaakt, verdiepen enkele anime-originelen scenes gelukkig wel de personageontwikkeling

Hoewel het tweede seizoen gevuld is met wilde momenten die rechtstreeks uit de manga komen, inclusief scenes die één op één zijn nagemaakt, verdiepen enkele anime-originelen scenes gelukkig wel de personageontwikkeling die hard nodig was in een seizoen vol bombastische gevechten en onnodige doden. Voorbeelden hiervan zijn het mooie afscheid van Todo Aoi (Subaru Kimura, BLUELOCK) tijdens de strijd met Mahito, wat niet in de manga stond. Of Miwa's (Chinatsu Akasaki, Erased) emotionele moment met Mechamaru (Yoshitsugu Matsuoka, Tokyo Revengers), dat werd verlengd. Het is jammer dat deze unieke toevoegingen en perfecte aanpassingen pas worden toegevoegd vlak voordat de personages 'vertrekken'. Ik had ze namelijk graag naast Yuji gezien. Nu verandert Jujutsu Kaisen namelijk langzaam in een one-man show en dat is niet de kracht achter Jujutsu Kaisen of Yuji. Ik ben dan ook benieuwd hoe dit het verhaal verder ontwikkelt.

Seizoen twee van Jujutsu Kaisen zit vol met bombastische gevechten, waardoor er weinig ruimte overblijft voor verhaal om echt te ontwikkelen. De pure chaos en totale vernietiging, gecombineerd met dramatische personageontwikkeling, kunnen een seizoen slechts zo ver dragen. De manga heeft nog vele hoofdstukken, dus ik ben benieuwd hoe Jujutsu Kaisen's toekomst eruit ziet.
Volg Jujutsu Kaisen
Shibuya Incident - Gate, Close
Shibuya Incident - Gate, Close