Kaos - Eerste aflevering
7
Dries Van Gijsel geeft Kaos - Eerste aflevering een 7.

Kaos - Eerste aflevering

Kaos is een moderne herwerking van de Griekse Mythologie.
Kaos is een Britse comedyserie gebaseerd op de Griekse Mythologie en gemaakt door Charlie Covell (The End of the F***ing World).

Het verhaal gaat over de God Zeus (Jeff GoldBlum, Tenspeed & Brownshoes) die in een hedendaagse Olympus plots met zijn eigen eindigheid wordt geconfronteerd. Het maakt hem na zoveel duizenden jaren voor het eerst kwetsbaar en onzeker. Ook het volk begint steeds meer te rebelleren tegen de Goden. En dan is er nog die verdraaide profetie die het einde van zijn heerschappij zal inluiden. Kopzorgen genoeg dus voor een tot zover onbetwistbare God.

Als dat alles nog niet genoeg is wil één van zijn zonen, de losbandige Dyonichus (Nabhaan Rizwan, Station Eleven), promoveren. Maar omwille van zijn status als halfgod moet hij genoegen nemen met de ‘vuilere’ werkjes. Na een best hilarische scène met vader Zeus en stiefmoeder Hera (Janet McTeer, Ozark) is het duidelijk dat hij er alleen voor staat. We maken ook kennis met Eurydice of anders gezegd ‘Riddy’ (Aurora Perrineau, Westworld). Ondanks dat ze al jaren een zorgeloos luxeleventje leidt met de succesvolle muzikant Orpheus (Killian Scott, Dublin Murders) is ze vastbesloten hem te verlaten. Alleen weet ze niet hoe en wanneer. Tot op een dag ze een vreemde vrouw tegenkomt die haar dingen vertelt over de toekomst.

Wat deze eerste aflevering leuk maakt zijn de talloze verwijzingen naar de Griekse Mythologie. Van de subtiele locaties tot de talloze Griekse namen. Alles heeft een moderne update gekregen waardoor de hedendaagse Goden meer lijken op een moderne groep hippe jet setters. Jeff GoldBlum schittert als de machtige maar twijfelende God Zeus. Hij oogt kleurrijk en verfrissend, maar is tegelijkertijd meedogenloos en hardvochtig. In elke scène steelt hij zeker en vast de show en zijn gesprekken met onder andere Prometheus zijn zonder twijfel het bekijken waard.

Omdat het de eerste aflevering is kunnen we helaas nog niet echt spreken van een verhaal in volle stroomversnelling. Er was vooral veel expositie, wat langs de ene kant begrijpelijk is om heel het rijk van Zeus goed uit de doeken te doen. Maar al deze verwijzingen mogen natuurlijk niet in de weg staan voor een boeiende en sterke verhaallijn. Het ene personage is ook al wat duidelijker omschreven dan de ander. Eurydice als voorbeeld is hier nogal omslachtiger weergegeven qua motief en karakter, en dat maakt haar verhaal dan ook een beetje minder volgzaam dan bijvoorbeeld dat van Dyonichus of Zeus zelf. Er gebeurt veel rondom haar, maar omdat we eigenlijk niet zo veel van haar weten komt het nogal verwarrend over. Maar misschien brengen de volgende afleveringen daar verandering in?

De eerste aflevering was zeker niet slecht en heeft voldoende potentieel. Toch zullen niet enkel de leuke verwijzingen en knipogen naar de Griekse Oudheid maar ook de sterke verhaallijnen ons moeten overtuigen in de komende afleveringen.

Duimen dus!

Over de auter, Dries Van Gijsel

Dries Van Gijsel
Dries Van Gijsel is afkomstig van Lokeren (België). Hij is altijd al heel in de ban geweest van film/series en kan het nog steeds niet laten om deze stevig uit de doeken te doen. In het verleden heeft hij tal van kortfilms en reportages gemaakt en heeft dit via zijn bijberoep nog even kunnen voortzetten. Hij heeft een aantal jaar film- en videokunsten gevolgd aan het SASK (Sint-Niklaas) en heeft hierdoor ook de nodige kennis opgebouwd in verband met scenario opbouw en onder andere het kritisch bekijken van film. En ja, hij doet het gewoon graag. Vandaar dat hij met plezier series recenseert voor MijnSerie.nl.
Bekijk profiel van Dries Van Gijsel