Ron Schoonwater geeft "Kapningen - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Ron Schoonwater op 11 juni 2023.
3
0

Kapningen - Seizoen 1

Kapningen doet te veel haar best om te verrassen met verschillende plots.

Kapningen is feitelijk het tweede seizoen van Sthlm Rekviem. De verhalen zijn gebaseerd op de romans van Kristina Ohlssons over Fredrika Bergman (Liv Mjönes, Advokaten). Naast Bergman speelt ook Alex Recht (Jonas Karlsson, Beck) een belangrijke rol in dit seizoen. Fredrika werkt nu bij het Zweedse departement van Justitie en wordt gevraagd om het onderzoeksteam te ondersteunen bij een vliegtuigkaping. Alex komt in beeld wanneer blijkt dat zijn zoon Erik (Adam Lundgren, Vår tid är nu) een cruciale positie heeft.

Het verhaal is zo warrig dat er nauwelijks tijd is voor karakteropbouw.

Er is een Boeing 747 op haar vlucht van Stockholm naar New York gekaapt. Een van de eisen van de kapers is de vrijlating van Said Kehlifi (Tsahi Halevi, Fauda), een Syrische academicus die kritisch is op de Westerse wereld. Hij is door de Zweedse veiligheidsdienst gevangengezet. De andere eis gaat over een geheime operatie. Dat roept niet alleen vragen op, maar zorgt er ook voor dat het onderzoek allerlei onverwachte wendingen kent. Zeker wanneer het onderzoeksteam zelf onderwerp wordt van het onderzoek.

De kapers blijken toegang tot systemen in het vliegtuig te hebben die aantonen dat het hier gaat om betrokkenheid van een insider. Iemand die precies weet hoe het werkt. Verschillende passagiers en bemanningsleden lijken verdacht. De eerste verdachtmakingen gaan uit naar een gewelddadige islamitische groepering. Al snel blijkt echter dat de ultrarechtse beweging ook niet helemaal vrijuit lijkt te gaan. Daarnaast spelen gebeurtenissen in het verleden een belangrijke rol. In verschillende flashbacks ontvouwt dit zich verhaal.

Kapningen
© C More

Juist die flashbacks zijn een onderdeel van het probleem van Kapningen. Het is lang onduidelijk waarom ze een rol spelen en mede daardoor gaat het verhaal alle kanten op. Dat is waarschijnlijk gedaan om de spanning erin te houden maar het zorgt voor veel onduidelijkheid. Het verhaal is zo warrig dat er nauwelijks tijd is voor karakteropbouw. De enige persoon waar je wat meer van te weten komt is het hoofd van het onderzoeksteam Eden Lundell (Ana Gil de Melo Nascimento, Hassel). Mede door de flashbacks wordt een deel van haar achtergrond duidelijk. Verder probeert het verhaal krampachtig anders te zijn dan al die andere verhalen over vliegtuigkapingen. Daardoor verliest men de eigen rode lijn compleet uit het oog.

Het verhaal is voldoende om je zes afleveringen lang te vermaken.

Helaas komt Kapningen niet veel verder dan een zes. Het verhaal is voldoende om je zes afleveringen lang te vermaken. Incidenteel weet men de spanning aardig op te bouwen. Probleem is wel dat men die opgebouwde spanning niet voor een langere periode vast weet te houden. Het einde is nog enigszins verrassend maar ook wel erg ver gezocht. De door de makers aangesneden complexiteit tussen extreme islamitische groeperingen en extreemrechts gedachtegoed wordt uiteindelijk helemaal niet uitgewerkt. De vraag is waarom men erover begint als het eigenlijk geen rol speelt. Helaas komt dat gevoel van onnodige informatie delen met de kijker wat mij betreft net iets te vaak voor.
Volg Kapningen
Episode 6
Episode 6