Killing Eve - Seizoen 4
7.5
Hessel Hoekstra geeft Killing Eve - Seizoen 4 een 7.5.

Killing Eve - Seizoen 4

Hoe sluit je een succesvolle serie op passende wijze af? Killing Eve doet dat op een manier waardoor fans zich verraden zullen voelen. Maar in een serie die zelf vol verraad zit, is dat ergens wel passend.
Vier jaar geleden debuteerde wellicht één van de meest verrassende series van de afgelopen jaren: Killing Eve. Het kat-en-muisspel tussen geheim agent Eve (Sandra Oh, Grey’s Anatomy) en huurmoordenaar Villanelle (Jodie Comer, Doctor Foster), de onmiskenbare chemie tussen de twee hoofdrolspelers, de constante spanning tussen hen en de zwarte humor zorgden voor een onweerstaanbare combinatie. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Helaas wisten de makers het niveau van het eerste seizoen in de jaren daarna niet meer te evenaren. En ook het vierde, allerlaatste seizoen wist niet tot die hoogte te komen.

Maar toch is er nog genoeg om dit seizoen van te genieten. We krijgen eindelijk antwoord op een hoop vragen die al in het eerste seizoen gesteld zijn. Wie zijn nou eigenlijk de opdrachtgevers van Villanelle? Waarom heten ze The Twelve? Wat hopen ze te bereiken? En wat voor rol speelt Eve's baas Carolyn (Fiona Shaw, Mrs. Wilson) hierin?

Het mysterie is verdwenen, en daarmee verdwijnt een deel van de charme

Stukje bij beetje begint duidelijk te worden hoe de puzzel in elkaar zit, en het antwoord is deels bevredigend, maar deels ook niet. De grote aantrekkingskracht van de serie in haar debuutseizoen was de mystiek van Villanelle en haar schimmige werkgevers. Stukje bij beetje is de psyche van The Twelve en hun belangrijkste wapen vakkundig weg gepeuterd. En dan blijkt het toch een beetje een lege huls te zijn. De serie verliest haar scherpte erdoor en dat is jammer. Aan de andere kant moet de serie dit wel doen om naar een einde toe te werken.

Toch wordt Killing Eve nog steeds gedragen door haar hoofrolspelers, die ook hier weer het beste geven wat ze te bieden hebben. Jodie Comer, Sandra Oh en Fiona Shaw zijn in topvorm en elk moment dat zij het scherm met elkaar delen spat de chemie er vanaf. Ook de vormgeving is weer zeer strak en de muziek sluit goed aan op de sfeer in de serie.

Het einde is verraad naar de fans. Maar ergens past dat wel

En dan het einde. Want hoe sluit je dit nou goed af? Het is in elk geval geen leuk einde en als fan van de serie kan dit behoorlijk frustrerend zijn, zeker omdat het vrij abrupt is en er nauwelijks opbouw in lijkt te zitten. Je zal je vast verraden voelen. Dat voelde ik ook. Hoe konden ze dit doen? Maar, aan de andere kant is verraad altijd al een leidend thema in deze serie geweest. Verhaaltechnisch is het dan ook erg interessant en ergens wel passend om het op deze manier af te sluiten.

Het laatste seizoen van Killing Eve zal niet iedereen kunnen bekoren, zeker het einde niet. Toch vond ik het ergens wel passen voor een serie als deze. Mocht jij dat niet vinden? Geniet dan vooral nog van al het goede dat Killing Eve wel te bieden heeft.

Over de auter, Hessel Hoekstra

Hessel Hoekstra
Hessel is bioloog en kan vol passie vertellen over planten, dieren en alles wat leeft. Waar hij ook veel over kan vertellen zijn series. Als recensent voor MijnSerie kan hij zijn liefde voor series uitstekend combineren met zijn passie voor schrijven. Hij houdt van series van alle genres uit alle landen, maar heeft een zwak voor Britse series. Zijn favoriete series zijn Doctor Who, His Dark Materials en Line of Duty. Zijn favoriete boom is de zomereik.
Bekijk profiel van Hessel Hoekstra