Jan Brugman geeft "Kleo - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Jan Brugman op 22 juni 2024.
5
0

Kleo - Seizoen 1

Kleo; Alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn……

Op de onvolprezen website MijnSerie.nl las ik onlangs dat het tweede seizoen van de Duitse serie Kleo eind juli op Netflix verschijnt. Deze serie stond al een tijdje op mijn 'to-watch list', vergezeld van series zoals Fallout, Accused (US), Masters of the Air, Fargo, The Boys en vele anderen. Als een min of meer serie verslaafde voelt het goed om wat voorraad te hebben.

Mijn interesse in de 19e-eeuwse geschiedenis heeft als gevolg dat ik series met dit thema verslind. Enkele voorbeelden daarvan: Unsere Mütter, unsere Väter (2013) Babylon Berlin (2017-2022) en, vergeeft u mij een uitstapje naar het filmgenre, Im Westen nichts Neues (2022). In dit lijstje mag een serie als Kleo niet ontbreken.

Kleo Straub (Jella Haase) is een Oost-Duitse spionne die volledig is geïndoctrineerd door het DDR-regime. Kleo past naast het brute geweld uiterst vindingrijke methodes toe in haar omgang met verraders. In haar ogen woont ze in een heilstaat met Genossen (kameraden) die niets moeten hebben van het westen en vooral van de West-Duitse buren. De gemiddelde DDR burger beschouwt West-Duitsland als een kapitalistisch en uitermate verdorven land. Kleo maakt onderdeel uit van een elite groep en is door en door getraind in het infiltreren, verstoren en liquideren van invloedrijke personen uit het westen. Maar wat gebeurt er wanneer iemand zoals Kleo Straub wordt verraden door haar eigen kameraden? Het thema is verraad en wraak. Het is altijd een plezier om te kijken naar een wraaktocht, vooral als de wreker beschikt over bepaalde talenten of eigenschappen. Denk hierbij aan de speciale krachten van The Boys, of de brute kracht van Reacher, de sluwheid van Emily (Emily van Camp) in Revenge en de onverschillige activiteiten van Micheal Ehrmantraut (Jonathan Banks) in Breaking Bad en Better Call Saul.

De verschillen tussen de DDR en de BRD (Bundesrepubliek Deutschland) zijn groot. In Oost-Duitsland is er sprake van een strak geleid communistisch regime, gecontroleerd door het Ministerie voor Staatsveiligheid (Stasi). De Stasi zit in alle denkbare haarvaten van het land, iedereen is voorzichtig en achterdochtig. Door de jarenlange indoctrinatie was voor veel inwoners van de DDR de val de muur een shock, iets waar ze maar moeilijk mee om konden gaan. Zo ook voor Kleo.

genossen, immer bereit!

Het plot is goed uitgewerkt. De kijker wordt meegenomen naar Berlijn, Spanje en Chili. Het tijdsbeeld van eind jaren 80 is prachtig weergeven. Er zal veel met computer gegenereerde beelden zijn gewerkt, maar er zijn ook onvermijdelijk echte elementen toegepast zoals de Wartburg auto waarin Kleo rijdt. De tegenstellingen tussen Oost- en West-Duitsland worden goed zichtbaar als Kleo in aanraking komt met de onhandige, wat slonzige fraude-inspecteur Sven Petzhold (Dimitrij Schaad). Hij schrikt zich steeds rot als er door Kleo weer eens iemand vakkundig en koelbloedig geliquideerd wordt waarvan hij getuige is. Dat leidt tot enigszins humoristische taferelen. Weliswaar Duitse humor, maar toch. Soms wordt naar mijn mening de plank op dat gebied misgeslagen. Voorbeeld daarvan is de rol van Thilo (Julius Feldmeier) die als een volslagen mafkees een voor mij onduidelijke bijrol speelt. Het scenario is goed uitgewerkt maar niet altijd geloofwaardig. Wel verdient een goed uitgewerkte flashback naar de jeugd van Kleo een compliment.

Van Mandy en Peter van de MijnSerie podcast heb ik geleerd dat je altijd een paar afleveringen van een serie moet kijken om te bepalen of je wel of niet verdergaat met kijken. Dat is een goede raadgeving in het geval van Kleo. Het duurt een paar afleveringen voordat je wordt gegrepen door het verhaal. Maar eenmaal door het koude water volgt een warm bad: goede plotwendingen, goed acteerwerk en een mooi tijdsbeeld. Ik verheug me op het tweede seizoen. Ik geef de serie een dikke voldoende: 7,5………
Volg Kleo
The Purple Witch
The Purple Witch