Natasha Slagter geeft "Kärlek & anarki - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Natasha Slagter op 23 februari 2024.
3
0

Kärlek & anarki - Complete serie

Kärlek & anarki is een geestige Zweedse serie over een vrouw in een mentale stroomversnelling. Laat je verrassen door de dynamiek op een uitgeverijkantoor in Stockholm.

Kärlek & Anarki gaat over de fictieve uitgeverij Lund & Lagerstädt. De uitgeverij twijfelt hoe het verder moet. Digitaliseren, vernieuwen of toch maar doorgaan met de oude manier van werken? Om een antwoord op deze vraag te geven wordt consulent Sofie Rydgen aangenomen. Ze wordt prachtig maar soms knettergek neergezet door Ida Engvoll (Rebecka Martinsson). Naast Sofie zien we nog meer vermakelijke personages zoals Friedrich, de stijfkoppige, onmodieuze maar integere verdediger van de kunst met de grote K die niks moet hebben van al vernieuwing. Ook er is de ruggengraatloze uitgever Ronny, die met alle winden meewaait. En natuurlijk Max, de jonge IT’er. Tussen hem en Sofie ontstaat iets wat je als, tja, spannende speelsheid zou kunnen omschrijven.

Een suf kantoor is het niet

Het kantoor is allesbehalve saai zoals wanneer een ‘clitpic’ terechtkomt op de Instagrampagina van de eerbiedwaardige uitgeverij. Een ontspoorde literaire cruise waarbij een respectabele schrijfster én de interviewster-uitgeefster achteraf in bed belanden. Een sensitiviteitsconsulent die uiteindelijk met pek en veren wordt weggejaagd. En vooral: escalerende ‘challenges’-spelletjes tussen Sofie en Max, nadat hij haar op kantoor heeft betrapt tijdens het masturberen. Zelden zijn gele post-its zo erotisch ingezet als hier.

Kärlek & anarki

Het is best een aparte serie met een onvoorspelbaar verhaal. Hoe goed en bevrijdend kan het niet zijn om af en toe eens gek te doen? Zoals bij de uitdagingen die Max haar voorlegt. Sofie is daar heel consequent in. Als hij haar vraagt om een hele dag achteruit te lopen, doet ze dat zelfs thuis nog, wanneer niemand haar ziet. De chemie tussen Sofie en Max spat van het scherm. Maar Sofie is vooral een maffe vrouw, die toch ongelooflijk veel zelfzekerheid uitstraalt. Uiterst getalenteerd weet ze zich er steeds weer uit te lullen.

Waar het eerste seizoen vooral steunt op absurdisme heeft het tweede seizoen een meer donker randje. Hierin zien we hoe Sofie in het reine probeert te komen met de dood van haar vader.

Vertaald heet deze Zweedse serie Liefde en anarchie. Nou, dat klopt helemaal. Er zijn zo veel series waarvan je al precies weet wat er gaat gebeuren omdat de makers zich keurig aan de regels van het genre houden. Bij deze serie weet je niet precies waar je naar kijkt, dus je moet als kijker goed blijven opletten.

Kijk deze grappige en ontroerende serie op Netflix.
Volg Kärlek & anarki
Art, Love, Capitalism and the Courage to Change Their Conditions