Helgoned geeft "Kung Fu (2021) - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 8 april 2021.
2
0

Kung Fu (2021) - Eerste aflevering

Kung Fu de remake van de klassieke filosofische televisieserie uit de jaren zeventig in een heel nieuwe versie.

The CW presenteerde op 7 april de eerste aflevering van de nieuwe serie Kung Fu. Officieel een remake van de klassieke serie uit 1972 (en de opvolger Kung Fu-The Legend continues), maar in bijna niets lijkt deze versie op de serie van destijds. Het enige aspect dat overgenomen van het origineel is dat in de snelle actiescènes gebruik wordt gemaakt van slow motion, net als bijvoorbeeld het origineel en de andere jaren zeventig klassieker The Six Million Dollar Man.

Hoofdpersoon is de spirituele Nicky Shen (Olivia Liang, Legacies), een moderne vrouw uit San Francisco die besluit om haar studie af te breken en terug te gaan naar haar wortels in China. Ze komt erachter dat de reis naar Yunnan die haar traditionele moeder Mei-Li (Kheng Hua Tan, Marco Polo) voor haar heeft gepland, een gearrangeerd huwelijk als doel heeft. Nicky besluit om haar eigen plan te trekken en naar een klooster te gaan. Daar verdiept ze zich maar liefst drie jaar in Tai-Chi, Kung Fu en de religie van de Shaolin monniken onder leiding van haar mentor Pei-Ling (Vanessa Kai, The Leftovers).

Kung Fu (2021)
© The CW

Als het klooster wordt overvallen door een bende ninja’s onder aanvoering van Zhilan (Yvonne Chapman, The 100) wordt Pei-Ling vermoord, waarbij ze een bijzonder zwaard buitmaken. Nicky Chen besluit om terug te keren naar San Francisco. Daar moet ze allereerst haar moeder trotseren. Zij had Nicky immers niet naar China gestuurd om zich te verdiepen in Kung Fu. Daarnaast wordt de Chinese wijk in San Francisco geteisterd door een gewelddadige Chinese Triad bende. In de trailer is al te zien, dat ook de familie van Nicky daar de gevolgen van merkt. Genoeg uitdagingen voor Nicky om wat te doen met de uitgebreide opleiding die ze in China heeft genoten.

Ten eerste is het mooi om te zien dat er is gekozen voor sterke vrouwelijke rollen in Kung Fu. Ten tweede worden de Aziatische rollen, in tegenstelling tot de originele serie, ook gespeeld door Aziatische acteurs. Uiteraard heeft de serie de nodige actie voor ons in petto. Ik vond een verrassend element van de eerste aflevering de humoristische dialogen. Sarcastische opmerkingen en leuke discussies maken dat er ook de nodige grappige situaties zijn. In deze eerste aflevering wordt wel een groot aantal ontwikkelingen geschetst en heel veel details over de personages vrij abrupt in korte dialogen verwerkt vond ik.

De actie samen met de humor maken het een redelijk vermakelijke start van de serie.

De voor mij relatief onbekende acteurs passen goed bij elkaar, daarbij vond ik de vrouwelijke hoofdpersoon heel overtuigend. In de eerste aflevering maken we ook kennis met de vader en zus van Nicky en met de vriendenkring van haar. De actie samen met de humor maken het een redelijk vermakelijke start van de serie. Er zitten ook genoeg aanknopingspunten voor het vervolg in. Dat kan zijn in het Chinese deel van San Francisco, maar uiteraard speelt op de achtergrond ook nog de onvermijdelijke wraak op de daders van de overval op het klooster in China. De serie was al in productie vanaf begin 2020 maar werd flink vertraagd door COVID-19, het eerste seizoen zal dertien afleveringen tellen. De eerste pilotaflevering is een aardige start van de nieuwe versie van Kung Fu van The CW.
Volg Kung Fu (2021)
Beginning
Beginning