Peter Rotthier geeft "La Brea - Complete serie" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 27 Maart 2024.
4
0

La Brea - Complete serie

La Brea is een serie waarbij een aantal mensen na een aardbeving door een zinkgat vallen en terecht komen in de oertijd.

We schrijven 22 september 2004. In Amerika wordt de eerste aflevering uitgezonden van Lost. Een verhaal van een vliegtuigcrash waarbij de overlevenden terechtkomen in een andere dimensie. Zes seizoenen lang worden diverse mysteries aan elkaar gebreid en de serie kreeg een cultstatus. Fans over de hele wereld keken uit naar elke volgende aflevering en elk volgend seizoen. Na zes jaren kwam het verhaal ten einde en sindsdien zijn alle zenders op zoek naar een opvolger in hetzelfde genre die net als Lost vanaf het eerste beeld de kijkers zou beroeren.

Het lijstje series waarin een ramp gepaard gaat met mysterie is ontzettend lang en de meeste series slagen er in om verder te komen dan één seizoen. Meestal gaat het daarna echter bergafwaarts en eindigt het verhaal na een tweede seizoen. Toch is er in de voorbije twintig jaar geen gelijkaardige serie er in geslaagd om maar enigsinds te wedijveren met Lost. La Brea is waarschijnlijk één van de meest verdienstelijke pogingen om in dit genre potten te breken. Het gegeven van een aardbeving waarbij een zinkgat ontstaat waardoor een aantal mensen in de aardbodem verdwijnen en terecht komen in de oertijd in een Jurrasic Park-achtige wereld, heeft alvast potentieel om een leuk verhaal uit te bouwen.

En toch loopt het ook bij La Brea mis in het tweede seizoen. De vraag is 'waarom'?. Willen de makers te veel introduceren in een korte tijd? Zijn de intriges die opduiken te veel van de pot gerukt? Ik herinner mij uit die zes seizoen van Lost dat alle mysteries langzaam maar zeker opgediend werden. In La Brea gebeurt hetzelfde tijdens het eerste seizoen. Je leert de mensen kennen die de val in het zinkgat overleeft hebben en ook de manier waarop ze zich in de groep integreren. Het is een divers allegaartje van mensen uit alle lagen van de bevolking die elkaar moeten leren kennen en vertrouwen. Daarnaast worden ze bijna allemaal geconfronteerd met het leven dat ze noodgedwongen achter gelaten hebben.

La Brea
© NBC

Natuurlijk is de betrachting van de hele club om een weg terug te vinden naar het heden. Daar loopt het in mijn ogen mis. Tijdens het tweede seizoen krijgt de kijker heel wat te verwerken. Er blijkt niet alleen een inheemse stam in de buurt te leven die halfweg seizoen 1 ontdekt werd. In die stam blijken ook mensen uit de moderne tijd te leven. Uit verder onderzoek blijkt dat de gestrande slachtoffers niet de eerste reizigers uit de moderne tijd zijn. Die vorige lichting bezoekers blijken wetenschappers te zijn die dan weer een link hebben met een aantal van de mensen die meegesleurd werden door het zinkgat.

De kijker zag duidelijk de bomen niet meer door het bos en haakte af, waardoor een veelbelovende start die vier extra afleveringen voor het tweede seizoen opleverde teniet werd gedaan. Gelukkig kregen de makers nog de kans om hun verhaal af te maken met een ingekort derde seizoen waardoor de volledige serie afklokte op dertig afleveringen.

En het moet gezegd worden dat de makers zich met die zes slotafleveringen herpakt hebben om het verhaal van La Brea op een degelijke wijze af te sluiten.
Volg La Brea
The Road Home (2)