8
Tim Lucassen geeft "La Casa De Las Flores - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Tim Lucassen op 19 Oktober 2018.
2
0

La Casa De Las Flores - Seizoen 1

La Casa de las Flores is een Mexicaanse komedieserie met een zwart randje. Na Club de Cuervos en Ignobernable is het de derde Mexicaanse Netflix Original. In La Casa de las Flores volgen we het wel en wee van de ogenschijnlijk perfecte familie De La Mora die een prestigieuze bloemenwinkel bezit. Sinds 10 augustus 2018 is het eerste seizoen, bestaande uit dertien afleveringen van 27 tot 37 minuten, exclusief te zien via Netflix. Een leuke vondst van de makers is dat alle afleveringen vernoemd zijn naar een bloem. De symbolische betekenis van die bloem verwijst telkens naar de inhoud van die aflevering. Zo heet de eerste aflevering 'Narcis' (symbool van leugens), is aflevering zeven vernoemd naar de pioenroos (symbool van schaamte) en kreeg aflevering twaalf de titel 'Sisymbrium' (symbool van tegenspoed).

“Normaliteit is een geplaveide weg. Je kunt er goed op lopen, maar er zullen nooit bloemen op groeien.” (Vincent van Gogh)

De familie De La Mora en de bloemenwinkel worden gerund door matriarch Virginia (Verónica Castro, Valentina). Zij is getrouwd met Ernesto (Arturo Rios, La Candidata). Samen dragen zij de zorg voor drie kinderen. Paulina (Cecilia Suárez, Todo por Amor) is de oudste, heeft een zoon genaamd Bruno en is de rechterhand van Ernesto. Zoon Julián (Dario Yazbek Bernal, El Candidato Rayo) is liever lui dan moe, werkloos en worstelt met zijn seksuele geaardheid. Elena (Aislinn Derbez, Niñas Mal) is de jongste, studeert in New York en heeft een Amerikaanse vriend. Mijn favoriete personage is Virginia. Dit heeft te maken met haar stijl, eigenzinnigheid en vermogen om elke situatie naar haar hand te zetten. Virginia heeft de ziekelijke drang om koste wat het kost de schijn van een perfecte familie op te houden. Dit leidt telkens tot ongemakkelijke, maar hilarische situaties. In Mexico is Verónica Castro een megaster die speciaal voor La Casa de las Flores haar pensioen onderbroken heeft.

De serie begint met het volgende citaat: “Normaliteit is een geplaveide weg. Je kunt er goed op lopen, maar er zullen nooit bloemen op groeien.” (Vincent van Gogh). Dit citaat is zeer treffend voor de familie De La Mora. Als je de serie gaat kijken, kom je er al snel achter dat de familieleden absoluut niet het geplaveide pad bewandelen. Zij houden er allemaal een niet alledaagse levensstijl op na. Gelukkig maar, want normaal zijn is saai en wordt overschat. De eigenaardigheden van de personages geven kleur aan hun leven en daarmee aan de serie.

Zoals gezegd lijkt de familie De La Mora een perfect leven te leiden. Een leven dat net zo fleurig is als de bloemen die zij in hun bloemenwinkel verkopen. Maar, schijn bedriegt. Dat wordt duidelijk als er tijdens een verjaardagsfeest plotseling een dode vrouw aan het plafond van de bloemenwinkel hangt. Het blijkt Roberta te zijn, de maîtresse van Ernesto. De twee hadden al jaren een geheime relatie en zelfs een kind. Daarnaast runden zij samen stiekem nóg een La Casa de las Flores: een nachtclub met veel glitter, glamour en dragqueens. De zelfmoord van Roberta en het uitlekken van de geheimen van Ernesto zijn het startschot van de afbrokkeling van de goede reputatie die de familie De La Mora geniet. Ik heb de serie werkelijk verslonden. La Casa de las Flores is een moderne telenovela met bijbehorende temperamentvolle, kleurrijke, melodramatische personages en dito gezichtsuitdrukkingen. Dankzij de schokkende onthullingen in elke aflevering kon ik niet stoppen met kijken. Ook wilde ik na het zien van de serie alleen nog maar Spaans praten. Ik vond het een heerlijke serie om naar te kijken en kan dan ook niet anders dan deze beoordelen met een acht.

Baalde jij, net als ik, ook zo toen je de laatste aflevering van La Casa de las Flores had gezien? Geen paniek! Op 9 oktober 2018 maakte Netflix bekend dat La Casa de las Flores met twee seizoenen is vernieuwd. Deze zullen respectievelijk in 2019 en 2020 verschijnen. Als je vindt dat dit te lang duurt, kun je ondertussen genieten van de #PaulinaDeLaMoraChallenge op social media. Pau-li-na heeft na-me-lijk de nei-ging om al-le let-ter-gre-pen o-ver-dre-ven dui-de-lijk uit te spre-ken. Haar opvallende vorm van spreken is niet onopgemerkt gebleven. Vele fans kunnen er geen genoeg van krijgen en plaatsen op social media filmpjes waarin zij net als Paulina spreken. Cecilia Suárez, de actrice die Paulina speelt, vatte het sportief op en plaatste zelf ook een filmpje. Dit is opvallend aangezien er in haar contract een clausule is opgenomen die haar verbiedt in het openbaar als Paulina te praten. Al verwacht ik dat Netflix, vanwege de publiciteit rondom de serie, het personage en de Challenge, voor één keer best een uitzondering wil maken.
Volg La Casa De Las Flores
LAUREL (Symb. glory)
LAUREL (Symb. glory)