Ron Schoonwater geeft "La nuit où Laurier Gaudreault s'est réveillé - Miniserie (screener MyLum)" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 17 november 2023.
4
0

La nuit où Laurier Gaudreault s'est réveillé - Miniserie (screener MyLum)

In La nuit où Laurier Gaudreault s'est réveillé (The Night Logan Woke Up) ontvouwt zich een groot familiedrama.

De Franstalige Canadese serie La nuit où Laurier Gaudreault s'est réveillé is een eigenzinnig drama. Een familiegeheim wordt door de dood van hun moeder langzaam bloot gelegd. De onderlinge relatie tussen de zus en drie broers zijn sinds een incident gespannen. Wanneer de zus terugkeert om afscheid te nemen van haar inmiddels overleden moeder wordt het pijnlijke verleden opgerakeld. Door het verhaal te mengen met het verleden wordt langzaam duidelijk wat er zich heeft afgespeeld.

Een familiegeheim wordt door de dood van hun moeder langzaam bloot gelegd.

Xavier Dolan speelt een centrale rol in deze miniserie. Niet alleen is hij de producer en een van de schrijvers van de serie maar hij speelt ook de rol van de aan drugs verslaafde Elliot. Terwijl Elliot net ontslagen is uit een verslavingskliniek stoeit hij met zijn verslaving. Wanneer hij een nieuwe liefde vindt lijken de problemen minder te worden. Niets is echter minder waar, want zijn nieuwe vriendin heeft haar eigen geheim.

La nuit où Laurier Gaudreault s'est réveillé
© Club Illico

De teruggekeerde Mireille (Julie LeBreton, Victor Lessard) zet de wereld van haar drie broers op zijn kop. Mireille zit hevig aan de drank en heeft een zeer aparte relatie met mannen. Haar destructieve gedrag verbergt het grote geheim uit het verleden. Broer Denis (Éric Bruneau, Coroner) probeert iedereen bij elkaar te houden. Grootste probleem daarbij is dat Denis lijkt te vergeten dat het beter is als hij eerst zijn eigen leven op orde krijgt. De derde broer, Julien (Patrick Hivon, La faille), heeft de meeste moeite met de terugkeer van Mireille. Zijn huwelijk liep al gevaar door zijn gedrag. Nu Mireille teruggekeerd is wordt de druk op hem en zijn huwelijk alleen maar groter.

Ondanks alle wanhoop weet de serie toch te eindigen met een sprankje hoop.

La nuit où Laurier Gaudreault s'est réveillé is een pijnlijk verhaal. Voor de familie en voor een aantal direct betrokkenen. Het blijft lang onduidelijk wat er zich precies heeft afgespeeld. De beklemmende sfeer van pijn, hoop en wantrouwen zorgen ervoor dat dit niet bepaald een vrolijke serie is. Het leed is te groot en de uitkomst te pijnlijk.

Er wordt uitstekend geacteerd. Julie LeBreton oogt uiterst kwetsbaar in haar rol. Het past perfect bij wat er gebeurd is. Julien lijkt langzaamaan kapot te gaan. Wanneer de reden duidelijk wordt waarom is het absoluut in te denken dat Julien hier zoveel moeite mee heeft.

© Club Illico

Ondanks alle wanhoop weet de serie toch te eindigen met een sprankje hoop. Een klein lichtje aan het eind van een zeer donkere tunnel. De serie is niet voor teerhartige zieltjes. Het tempo in het verhaal is laag om de verschillende karakters verder uit te diepen. Hou je van drama waarin een familie verscheurt wordt door een duister geheim dan is deze eigenzinnige miniserie een fijne aanrader.
Volg La nuit où Laurier Gaudreault s'est réveillé
01x05
4