Victim Number 8 - Seizoen 1
7
Sterre de Jong geeft Victim Number 8 - Seizoen 1 een 7.

Victim Number 8 - Seizoen 1

Stel je het volgende voor: je bent een jongeman in de twintig, hebt een prachtige vriendin aan je zijde, werkt volop aan je eigen ontwikkeling en leidt een normaal leven. Tot de dag waarop er een terroristische aanslag in Bilbao wordt gepleegd en men denkt dat jij het brein achter deze operatie bent. Vanaf dat moment heb je de media tegen je en wordt niet allen jij, maar ook je familie hardhandig aangepakt. Wat moet je nu en welke opties heb je überhaupt?

Het hierboven geschetste scenario overkomt Omar Jamal (César Mateo, Todo por el juego) in La Víctima Número 8 (Victim Number 8). Het is een Spaanstalige serie die sinds eind augustus 2019 te zien is op Netflix. Het eerste seizoen telt acht afleveringen van ongeveer elk 50 minuten. Anno 2018 vindt er in Bilbao iets treurigs plaats: een busje rijdt publiekelijk in op een aantal voetgangers. Op het eerste gezicht zijn er zeven doden, maar aan het eind van de eerste aflevering wordt duidelijk dat dit er acht zijn. En deze nummer acht, zakenman Gorka Azkarate is niet zomaar een slachtoffer (als we de titel van de serie mogen geloven). De politie vermoedt dat het een jihadistische aanslag betreft en zegt een islamitische dader gevonden te hebben. Althans dat laatste, het vinden van deze gewelddadige opstandeling, is vanaf dat moment hun prioriteit nummer één.

In de volgende afleveringen leren we als kijker meer over het verhaal achter de aanslag, het achtste slachtoffer en de familie van Omar. Ook zien we het verzet van zijn vriendin Edurne (María de Nati, Bajo la red) die weigert te geloven dat haar vriend zoiets wreed gedaan kan hebben. Ze pleit voor zijn onschuld, maar zal het haar lukken de rest van de wereld hiervan te overtuigen?

Het genre van de serie valt onder de categorie drama en hier worden we dan ook elke aflevering aan herinnerd. Zo is de rechercheur van het onderzoek, Olaegi (Verónica Moral, Vis a Vis) zwanger van een ander belangrijk karakter. Daarnaast hebben de motieven van bijna alle personages te maken met haat en/of liefde voor een bepaald persoon. Vertrouwen wordt gezien als schaars, maar is tegelijkertijd het enige houvast. De spanning bouwt op naarmate het seizoen vordert en het einde is allesbehalve gesloten.

Ook komt in de serie een actueel stigma aan bod: islamitische mensen worden relatief snel geassocieerd met jihadistische aanslagen. Na de verschijning van Omar zijn foto in het nieuws, ondervinden zowel zijn ouders als jongere broertjes hier extreme gevolgen van, onder andere vanwege hun religie. Dit is geheel onterecht, maar het is helaas de harde realiteit die - tijdens het kijken van deze serie - niemand zal ontkennen. Wat mij de doorslag gaf deze serie te volgen, was het Spaanstalige karakter van de show. Ik hoopte stiekem op een La Casa de Papel 2.0. Qua niveau is La Víctima Número 8 wat lager, maar dat ligt zeker niet aan het acteerwerk. Bijna alle acteurs zijn vrij onbekend op het witte doek, maar dit is niet van invloed op de geloofwaardigheid van hun personages. Het plot is actueel, alleen naar mijn mening niet heel origineel, aangezien de kracht dat het hoofdpersonage Omar drijft toch een beetje neerkomt op het bewijzen van zijn onschuld.

Desalniettemin is het een prima serie waarvan ik verwacht dat een vervolg niet heel lang meer op zich zal laten wachten. Een 7 voor het eerste seizoen!

Over de auter, Sterre de Jong

Sterre de Jong
Sterre de Jong (2001) is een enthousiaste serieliefhebber en besteedt hier al sinds haar jeugd graag haar vrije tijd aan. In het dagelijks leven studeert zij aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Naast haar studie en studentenleven, is zij sinds juli 2019 een nieuwe uitdaging aangegaan: het schrijven van recensies voor Mijnserie.nl.
Bekijk profiel van Sterre de Jong