Lawmen: Bass Reeves - Seizoen 1
7
Ron Schoonwater geeft Lawmen: Bass Reeves - Seizoen 1 een 7.

Lawmen: Bass Reeves - Seizoen 1

Lawmen: Bass Reeves spanning met een vleugje EO/ Little House on the Prairie.
Bass Reeves (David Oyelowo, Silo) is de eerste zwarte wetsdienaar in het ruige en wilde westen. De serie start tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Vreemd genoeg is Bass geen onderdeel van het leger van de Unie. Bass Reeves strijdt namelijk als slaaf in het leger van de Zuidelijke Staten, de Confederatie. Wanneer de oorlog verloren lijkt te gaan krijgt Bass de kans om te ontsnappen. Die pakt hij met beide handen aan. Omdat hij heeft leren te schieten is Bass Reeves een welkome aanvulling om als wetsdienaar te dienen. De keiharde rechter Parker (Donald Sutherland, The Undoing) en de corrupte en gewelddadige wetsdienaar Sherrill Lynn (Dennis Quaid, Full Circle) weten hem in te lijven.

Lawmen: Bass Reeves
© Paramount+

In bijna elke aflevering volgt een afgeronde zaak. Bass blijkt met hulp van Billy Crow (Forrest Goodluck, Panhandle) een effectieve boevenjager. Bass weet daarin creatief met geweld om te gaan. Zijn aanpak slaat aan. Het zorgt ervoor dat hij veel bewonderaars maar ook veel vijanden krijgt. Eén van die vijanden keert als rode draad terug in het hele seizoen. Het werk van Bass is een aanslag op zijn privéleven. Zijn vrouw en kinderen zien hem steeds minder. Als hij dan thuis is dan wordt hij steeds humeuriger. Het geweld en de strafzaken zorgen voor diepe wonden. Het zorgt ervoor dat zijn familie alleen op moet staan tegen het racisme dat heerst.

Als western is het geslaagd te noemen.

Het grote probleem van Lawmen: Bass Reeves is dat het ruige en wilde westen nogal tam overkomt. Soms zie je heftige beelden of wordt iemand in elkaar geslagen. Aan de andere kant is het allemaal nogal schoon en verhoudingsgewijs lief. Vooral op het vlak van onderlinge relaties is het allemaal nogal vluchtig. Zelfs wanneer Bass steeds verder wegzinkt in depressies voel je dat als kijker nooit echt. Dat komt vooral door de stoïcijnse uitstraling van David Oyelowo. Hoewel het racisme getoond wordt blijft het als thema veel te veel op de achtergrond. Iets wat onmogelijk is wanneer het gaat om een zwarte familie in die tijd. Zeker wanneer één van hen notabene nogal succesvol wordt.

Lawmen: Bass Reeves
© Paramount+

Het is daarmee hinken op twee gedachten. Als western is het geslaagd te noemen. Niet dat dit nu de beste western ooit is. Daarvoor is het allemaal net iets te veilig gebracht. Wel kent de serie elk ingrediënt die een western hoort te hebben. Denk aan weidse vergezichten, kleine gehuchten, prostituees, boeven en vuurgevechten. Verder blijft het helaas te vrijblijvend om echt indruk te maken.

Het zwaarste thema (racisme/ slavernij) wordt nogal (v)luchtig onder de oppervlakte gehouden. Zelfs wanneer de familie bedreigd wordt zet men dit in het verhaal niet door. Daardoor mist men een gigantische kans om een echte rauwe western neer te zetten. Een western die met een realistische donkere boodschap juist veel indrukwekkender zou zijn.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater