Geschreven door Hugo B op 23 augustus 2024.
0
0

Liebes Kind - Seizoen 1

Liebes Kind is een Duitse miniserie in zes delen, gebaseerd op het boek van Romy Hausmann.

Het verhaal van Liebes Kind is geïnspireerd door de ontvoeringszaken van Kampusch en Fritzl. De serie behoort wereldwijd tot de meest bekeken niet-Engelstalige Netflix-series.

Een afgelegen woning met verduisterde ramen en een gesloten deur. Lena, een jonge vrouw, en haar twee kinderen, Hannah en Jonathan, zitten opgesloten. Wanneer 'vader' binnenkomt, springen ze recht, stellen zich in een rij op en tonen gehoorzaam de binnen- en buitenkant van hun handen om te laten zien dat ze niets verborgen houden. De kinderen krijgen als beloning een energiereep. Lena trilt en snikt; zij krijgt geen reep, maar wel de opmerking dat een straf volgt omdat ze zich niet aan de regels heeft gehouden (niet huilen in het bijzijn van de kinderen).

Kort daarna zien we Lena in paniek en vol angst door een donker bos rennen. Ze bereikt een weg, maar wordt aangereden door een auto. Hannah is bij haar. Een ambulance brengt hen beiden naar een ziekenhuis. Hannah’s eigenzinnige trekjes en sociopathische neigingen doen alarmbellen rinkelen bij het verplegend personeel. Wanneer een politie-inspecteur het verslag van het incident leest, denkt hij Lena te herkennen als de studente die dertien jaar geleden verdween na een avondje uit.

Maar niet alles is wat het lijkt.

Het is angstaanjagend om te zien hoe een grotendeels onzichtbare man zijn 'gezin' conditioneert tot afgestompte slaven met een waslijst van absurde regels. Maaltijden, toiletbezoeken en lestijden moeten elke dag op exact hetzelfde tijdstip plaatsvinden. Na hun ontsnapping slaagt hij erin om de politie steeds een stap voor te blijven en blijft hij zijn invloed uitoefenen. Wie is deze man en hoe is hij zo lang onder de radar gebleven? En is Lena echt Lena, of toch niet?

In de afleveringen krijg je verschillende perspectieven te zien door de ogen van diverse personages, wat telkens een nieuwe invulling aan het mysterie geeft. De kracht van deze serie ligt in de voortdurende plotwendingen, waardoor er tot op het allerlaatste moment verrassingen zijn. Opgebouwde hypotheses moet de kijker bij elke nieuwe gebeurtenis herzien. De uitstekende cast bestaat onder andere uit Kim Riedle (Tod von Freunden), Sammy Schrein (German Crime Story: Gefesselt) en Hans Löw (Charité). Vooral de acteerprestatie van de jonge Naila Schuberth (Blackout) die Hannah speelt maakt veel indruk, zoals zij emotieloos het Stockholmsyndroom invult.

Liebes Kind

Qua spanning en plot biedt deze serie alles wat je van een thriller mag verwachten, maar een waarschuwing is op zijn plaats: het is grimmig en soms onaangenaam materiaal. Desondanks is stoppen met kijken geen optie. Een aanbevolen nachtmerrie.
Volg Liebes Kind
For Lena
For Lena